logo Лого на Европейски технологичен университет
  • Връзки с обществеността Връзки с обществеността
  • Контакти Контакти
  • Карта на сайта Карта на сайта
  • Вход Вход
  • Език English
  • Университетът
  • Обучение
  • Кандидатстване
  • Студенти
  • Научна дейност
  • Международна дейност
  • Кариера и възпитаници
faculties_present_img
Начало » Университетът » Факултети » Факултет по транспорта » Катедра Механика
  • За факултета
  • Управление
  • Катедри
    • Двигатели, автомобилна техника и транспорт
    • Железопътна техника
    • Въздушен транспорт
    • Механика
    • Съпротивление на материалите
  • Специалности
  • Лаборатории

Катедра "Механика"

  • За катедрата
  • Състав
  • Дисциплини
  • Публикации

     Катедрата е създадена през 1965 г. при разделянето на катедра „Теоретична механика” на две катедри „Механика“ и „Съпротивление на матиралите“. Катедра „Теоретична механика” е създадена през месец юни 1941 г. при създаването на първото Висше техническо училище в гр. София. От 06.2021 г.

   Катедрата води дисциплини във всички машиностроителни факултети. Учебния процес се води от квалифициран преподавателски състав. Катедрата разполага с лаборатории, оборудвани с необходимите за обучението на студенти и докторанти изпитвателни машини, стендове, измервателна апаратура, компютри и презентационна техника. По основните дисциплини колективът на катедрата е разработил пълен комплект от съвременни учебници и учебни помагала. Обучение в катедрата получават студенти от различни специалности на различни факутети: ФТ,ЕМФ, МТФ, МФ, ФаГИОПМ, ФаИО, ФФОЕ, ФПМИ, ФА, ЕФ..
   Катедрата провежда активна научноизследователска и развойна дейност в различни направления. Преподавателите от катедра „Механика“ активно участват в национални и международни научни форуми със свои научни разработки. Членове на катедрата работят по договори с фирми и държавни организации. За целта са създадени Научно-производствени лаборатории “Вибрации и акустичен шум” и „Тензометрия”, със страница (https://tu-sofia.bg/labs/index/28 ). В помощ на студентите по дисцилините е създаден и уеб сайт със свободен достъп – „Помощник по Съпротивление на материалите” (http://smat.info ).
   Теоретичната и експерименталната научноизследователски дейности са тясно свързани с практиката, което пряко се отразява на подготовката на преподавателите. Това позволява лекционния материал непрекъснато да се обновява с актуални за практиката примери, а в лабораторните упражнения да се разглеждат близки до практиката теми. Освен това лабораторните средства, разработвани по научноизследователски и приложни проекти, се използват в учебния процес – както в лабораторните упражнения, така и за разработката на дипломни работи и дисертационни трудове.

График за провеждане на опреснителен курс по Механика I (Статика и Кинематика) 

 

На 31.01.2023 г. от 15.30 часа в зала 1151 ще се проведе изпит по Механика I и Механика II /зимна поправителна сесия/ при доц. П. Синапов.

Записването  е в електронна среда Teams /в раздел файлове, има два отделни списъка за записване по Механика I и по Механика II/. (Записване за изпит по ,,Механика I" и ,,Механика II"- дата 31.01.23 г. от 15.30 часа)

Код на екипа за записване по Механика I: isf1p36

Код на екипа за записване по Механика II: ey3q168

 

На 31.01.2023 г. от 09:30 часа в зала 1151 ще се проведе изпит по Механика I, Механика II и ТИТТ /зимна поправителна сесия/ при доц. К. Неделчев  /всеки студент може да се яви само на един от изпитите: Механика I или Механика II/ .  

Записването на студентите за изпит се извършва в "Teams" (/Списък за изпит при К. Неделчев: 2023.01.31_Изпит/Файлове/Списък за изпит_31.01.2023.xls) /до 18:00 часа на 29.01.2023 г./. Код за стаята за записване: baaxmeb

/Студентите е необходимо да имат e-mail на ТУ-София, акаунт за "Teams"/.

Процедура за провеждане на изпита в електронна среда /изпитите през зимна поправителна сесия на учебната 2021/2022 г. са присъствени/.

 

Дати на изпити през ликвидационната сесия на преподавателите от катедра Механика 2022/2023

Зимна изпитна сесия 2021/2022

Зимна поправителна сесия 2021/2022

Лятна сесия 2020/2021

Лятна поправителна сесия 2020/2021

Седмичен разпис на дисциплините: Механика,  Механика I и Механика II
Летен семестър 2022-2023 г.

Информация за студенти на e-mail: mehanika@tu-sofia.b

Интернет страница:http://smat.info

Интернет страница:

18 февруари 2023 г.

  • Ръководител катедра


    Лична страница
    доц. д-р инж. Красимир Неделчев,

    Контакти -
    • Кабинет: 1422
    • Телефон: 02 965-2040
    • E-mail: krasined@tu-sofia.bg
    Контакти -
    • Кабинет: 1422
    • Телефон: 02 965-2040
    • E-mail: krasined@tu-sofia.bg

    Летен семестър: 2021/2022

    Сряда: 16:30 ÷ 18:00

    Четвъртък: 14:30 ÷ 16:00

    Водени дисциплини
    • Трептения и измервания в транспортната техника
    • Механика 1
    • Механика 2
    • Трептения и измервания в транспортната техника
    • Вибро и шумо диагностика на транспортна техника
    • Избрани глави от механиката
    • Механика 1
    • Механика 2
    • Трептения и измервания в транспортната техника
    • Вибро и шумо диагностика на транспортна техника
    • Избрани глави от механиката
    • Шумово замърсяване – вибрации, инфра и ултразвук

    Акустичен шум, вибрации, динамика на машини, автомобилна техника, окачване на автомобила, измерване в автомобилната техника, измерване в машиностроенето, съчленени автобуси, градски автобуси, моделиране на машини и агрегата

    Научно – изследователски договор № ДДВУ 02/51 от 20.12.2010 г. на тема: „Приложение на усъвършенствана комуникационна система за изследване и повишаване на ефективността на автовлаковете при движение в автомогистрални пътни условия”

    "Изследване на динамичните процеси при съчленен автобус задвижван от третата ос"

    Публикации
    • Investigation of technical and operational indices for the movement of a road train
    • An automated optimization using graph theory
    • Методика за идентификация на състоянието на кормилни уредби с хидравлично усилване тип зъбна рейка
    • Геометричен синтез на местоположението на допълнителната маса върху тънкостенна плоча с цел изменение на определени собствени честоти при различни гранични условия
    • Синтез на масовите и инерционните параметри на допълнителна маса с цел максимално изменение на определени собствени честоти на тънкостенни плочи
    • Mетоди и средства за повишаване на средната скорост на движение на транспортните средства
    • Изследване влиянието на системите за активно регулиране на скоростта на автомобилите върху пропускателната способност на светофарна уредба
    • Изследване влиянието на вида на диференциала на задвижващият мост върху теглителните свойства на транспортните средства на нееднородно пътно покритие (Част I)
    • Friction induced vibrations of a railway wheel considering different damping in the system
    • Самовъзбуждащи фрикционни трептения на железопътна релса
    • Изследване влиянието на кинематиката на окачването на транспортните средства върху предавателните им функции
    • Изследване влиянито на параметрите на автомобила върху възможността за възникване на контакт между пътната повърхност и шасито на автомобила при преминаване през единични неравности с косинусоидална форма
    • Изследване на влиянието на разположението на контактното петно на гумата върху точността на измерването на мобилна автомобилна везна
    • Алгоритъм за пресмятане плавността на движение на дву, три и многоосни еднозвенни транспортни средства с отчитане схематизацията на многомасовите динамични модели ЧАСТ II
    • Схематизация на процеса на изследване плавността на движение на дву, три и многоосни транспортни средства с отчитане окачването на надподресорените маси ЧАСТ I
    • Система за експериментално изследване на характеристиките на хидростатични кормилни системи
    • Изследване на възможността за възникване на контакт между пътната повърхност и пода на автомобила при преминаване през единична неравност с косинусоидална форма
    Име: Красимир Неделчев
    Научна степен: доц. д-р инж.
    Телефон: 02 965-2040
    Кабинет: 1422
    E-mail: krasined@tu-sofia.bg

    Заместник ръководител

    Tzonev_OK1_836.jpg
    Име: Веселин Цонев
    Научна степен: доц. д-р инж.
    Телефон: 02 965-3111
    Кабинет: 1220
    E-mail: tzonev@tu-sofia.bg

Академичен състав

проф. дн инж. Иван Кралов
проф. дн инж. Иван Кралов,
IvanKralov-max_1840.jpg

Контакти -
  • Кабинет: 1425
  • Телефон: 02 965-21 56
  • E-mail: kralov@tu-sofia.bg
Контакти -
  • Кабинет: 1234
  • Телефон: 02 965-2450
  • Факс: 02 965-2450
  • E-mail: rector@tu-sofia.bg
Водени дисциплини
  • Шум в транспортната техника
  • Шум и вибрации в авиационната техника
  • Техническа акустика в транспорта
  • Механични трептения
  • Шумово замърсяване - вибрации, инфра и ултразвук

Механика I. Статика и Кинематика. ОНС "бакалавър".

Механика II. Динамика. ОНС "бакалавър".

Шум в транспортната техника. ОНС "бакалавър".

Шумово натораване - вибрации, шум, ултразвук и инфразвук. ОНС "магистър".

Механика I. Статика и Кинематика. ОНС "бакалавър".

Механика II. Динамика. ОНС "бакалавър".

Шум в транспортната техника. ОНС "бакалавър".

Шумово натораване - вибрации, шум, ултразвук и инфразвук. ОНС "магистър".

1. Банов, С., И. Кралов, Шум в транспортната техника, Издателство на ТУ-София, София, 2004;
2. Белниколовски, Б., И. Кралов, В. Витлиемов, С. Стоянов, В. Петров, В. Боздуганова, Д. Валачев, Б. Митев, Дванадесет изпитни теста по Механика, Издателство на ТУ-София, София, 2004;
3. Генов, Ю., Г. Полихронов, И. Кралов, Ръководство за лабораторни упражнения по трептения в транспортната техника, Издателство на ТУ-София, София, 2007;
4. Kralov, I., S. Tchitakov, Seminar course book for solving problems in Mechanics II (Dynamics), Publishing house of the TU-Sofia, Sofia, 2008;
5. Kralov, I., S. Tchitakov, Seminar course book for solving problems in Mechanics I (Statics & Kinematics), Publishing house of the TU-Sofia, Sofia, 2010;
6. Полихронов, Г., И. Кралов, В. Василев, Г. Тодорова, Т. Тенев, Метрология и измервателна техника – ръководство за лабораторни упражнения, Издателство на ТУ-София, София, 2009;
7. Kralov, I., Mechanics. Part I – Statics & Kinematics, Publishing house of the TU-Sofia, Sofia, 2010;
8. Радев, Х. и кол., Метрология и измервателна техника – Справочник в три тома, том 2, Софтрейд, София, 2010.
9. Кралов, И., П. Синапов, И. Игнатов, Курс за решаване на задачи по Механика I (Статика и Кинематика), Издателство на ТУ-София, София, 2011;
10. Кралов, И., П. Синапов, И. Игнатов, Курс за решаване на задачи по Механика II (Динамика), Издателство на ТУ-София, София, 2013;
11. Kralov, I., Mechanics. Part II. Dynamics, TU-Sofia, Sofia, 2015.

Публикации
  • An investigation of the dynamic loads in a two-stage spur-gear machine aggregate - part I
  • AN OPTIMAL DYNAMIC SYNTHESIS OF A SPUR GEAR MACHINE AGGREGATE, WORKING IN A DISCREET FREQUENCY RANGE
  • EXPERIMENTAL STUDY AND ANALYSIS OF A NEW WHEEL/RAIL CONTACT NOISE ABSORBER
  • MASS MOMENTS OF INERTIA EFFECT ON FRICTION OSCILLATIONS ENDURANCE IN TWO-COMPONENT MECHANICAL SYSTEM
  • An investigation of the dynamic loads in a
  • Analysis of methods and MEMS for Acoustic Energy Harvesting with Application in Railway Noise Reduction
  • Експериментално изследване на шума генериран при движение на колоос по релсов път
  • ИЗСЛЕДВАНЕ НА ШУМА ПРИ ДВИЖЕНИЕ НА КОЛООС ПО РЕЛСОВ ПЪТ
  • ФРИКЦИОННИ САМОВЪЗБУЖДАЩИ СЕ ТРЕПТЕНИЯ НА ПЛОЧА
  • ЕКСПЕРИМЕНТАЛНО ИЗСЛЕДВАНЕ И АНАЛИЗ НА НОВ АБСОРБЕР ЗА АКУСТИЧЕН ШУМ ОТ РЕЛСОВИ ПЪТИЩА
  • АНАЛИЗ НА ПАТЕНТНИ РЕШЕНИЯ ЗА НАМАЛЯВАНЕ НА ИЗЛЪЧВАНИЯ ШУМ ОТ КОНТАКТА КОЛЕЛО-РЕЛСА ПРИ ДВИЖЕНИЕ НА ЖЕЛЕЗОПЪТНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА
  • A NEW SOLUTION FOR THE RAILWAY NOISE REDUCTION
  • ВЛИЯНИЕ НА ЕЛАСТИЧНОСТТА НА ОПОРАТА НА КОНЗОЛНО ЗАКРЕПЕНА ГРЕДА ВЪРХУ СОБСТВЕНИТЕ И ЧЕСТОТИ
  • NON-STATIONARY FRICTION INDUCED VIBRATIONS OF A RAILWAY RAIL
  • NON-STATIONARY FRICTION INDUCED VIBRATIONS OF A RAILWAY RAIL
  • ЕКСПЕРИМЕНТАЛНО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ПРЕГРАДИ ЗА АКУСТИЧЕН ШУМ
  • AN EXPERIMENTAL STUDY AND ANALYSIS OF A NEW RAILWAY TRANSPORT NOISE ABSORBER
  • ЕКСПЕРИМЕНТАЛНО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ПАРАМЕТРИТЕ НА РЕЛСОВ ПЪТ, КОЛООС И АКУСТИЧЕН АБСОРБЕР НА ШУМ ОТ КОНТАКТА КОЛЕЛО-РЕЛСА
  • ЕКСПЕРИМЕНТАЛНО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ШУМА, ГЕНЕРИРАН ПРИ ДВИЖЕНИЕ НА КОЛООС ПО РЕЛСОВ ПЪТ
  • A NEW SOLUTION FOR THE RAILWAY NOISE REDUCTION
  • Influence of the Support Stiffness of a Vibration Energy Generator upon Its Frequency Response
  • MASS AND ELASTICITY SYNTHESIS OF THE SUPPORT OF A GENERATOR FOR VIBRATION ENERGY HARVESTING

тел.:02 965-21 56
каб.:1425
E-mail: kralov@tu-sofia.bg
доц. д-р инж. Биляна Димова
тел.:02 965-3111
каб.:1220
E-mail: bdimova@tu-sofia.bg
доц. д-р инж. Веселин Цонев
тел.:02 965-3111
каб.:1220
E-mail: tzonev@tu-sofia.bg
доц. д-р инж. Красимир Неделчев
доц. д-р инж. Красимир Неделчев,

Контакти -
  • Кабинет: 1422
  • Телефон: 02 965-2040
  • E-mail: krasined@tu-sofia.bg
Контакти -
  • Кабинет: 1422
  • Телефон: 02 965-2040
  • E-mail: krasined@tu-sofia.bg

Летен семестър: 2021/2022

Сряда: 16:30 ÷ 18:00

Четвъртък: 14:30 ÷ 16:00

Водени дисциплини
  • Трептения и измервания в транспортната техника
  • Механика 1
  • Механика 2
  • Трептения и измервания в транспортната техника
  • Вибро и шумо диагностика на транспортна техника
  • Избрани глави от механиката
  • Механика 1
  • Механика 2
  • Трептения и измервания в транспортната техника
  • Вибро и шумо диагностика на транспортна техника
  • Избрани глави от механиката
  • Шумово замърсяване – вибрации, инфра и ултразвук

Акустичен шум, вибрации, динамика на машини, автомобилна техника, окачване на автомобила, измерване в автомобилната техника, измерване в машиностроенето, съчленени автобуси, градски автобуси, моделиране на машини и агрегата

Научно – изследователски договор № ДДВУ 02/51 от 20.12.2010 г. на тема: „Приложение на усъвършенствана комуникационна система за изследване и повишаване на ефективността на автовлаковете при движение в автомогистрални пътни условия”

"Изследване на динамичните процеси при съчленен автобус задвижван от третата ос"

Публикации
  • Investigation of technical and operational indices for the movement of a road train
  • An automated optimization using graph theory
  • Методика за идентификация на състоянието на кормилни уредби с хидравлично усилване тип зъбна рейка
  • Геометричен синтез на местоположението на допълнителната маса върху тънкостенна плоча с цел изменение на определени собствени честоти при различни гранични условия
  • Синтез на масовите и инерционните параметри на допълнителна маса с цел максимално изменение на определени собствени честоти на тънкостенни плочи
  • Mетоди и средства за повишаване на средната скорост на движение на транспортните средства
  • Изследване влиянието на системите за активно регулиране на скоростта на автомобилите върху пропускателната способност на светофарна уредба
  • Изследване влиянието на вида на диференциала на задвижващият мост върху теглителните свойства на транспортните средства на нееднородно пътно покритие (Част I)
  • Friction induced vibrations of a railway wheel considering different damping in the system
  • Самовъзбуждащи фрикционни трептения на железопътна релса
  • Изследване влиянието на кинематиката на окачването на транспортните средства върху предавателните им функции
  • Изследване влиянито на параметрите на автомобила върху възможността за възникване на контакт между пътната повърхност и шасито на автомобила при преминаване през единични неравности с косинусоидална форма
  • Изследване на влиянието на разположението на контактното петно на гумата върху точността на измерването на мобилна автомобилна везна
  • Алгоритъм за пресмятане плавността на движение на дву, три и многоосни еднозвенни транспортни средства с отчитане схематизацията на многомасовите динамични модели ЧАСТ II
  • Схематизация на процеса на изследване плавността на движение на дву, три и многоосни транспортни средства с отчитане окачването на надподресорените маси ЧАСТ I
  • Система за експериментално изследване на характеристиките на хидростатични кормилни системи
  • Изследване на възможността за възникване на контакт между пътната повърхност и пода на автомобила при преминаване през единична неравност с косинусоидална форма

тел.:02 965-2040
каб.:1422
E-mail: krasined@tu-sofia.bg
доц. д-р инж. Николай Николов
тел.:02 965-3291
каб.:1219
E-mail: nyky@tu-sofia.bg
доц. д-р инж. Петко Синапов
каб.:1416
E-mail: p_sinapov@tu-sofia.bg
доц. д-р инж. Тодор Желязов
тел.:02 965-2294
каб.:1426
E-mail: todor.zhelyazov@tu-sofia.bg
доц. д-р инж. Юлиян Генов
тел.:02 965-2234
каб.:1419
E-mail: j_genov@tu-sofia.bg
гл. ас. д-р инж. Борис Борисов
тел.:02 965-2242
каб.:1226
E-mail: baborisov@tu-sofia.bg
гл. ас. д-р инж. Иво Ангелов
тел.:02 965-2234
каб.:1419
E-mail: i.angelov@tu-sofia.bg
гл. ас. д-р инж. Камен Пенков
тел.:02 965-2678
каб.:1222
E-mail: penkov@tu-sofia.bg
гл. ас. д-р инж. Никола Кузманов
тел.:02 965-3297
каб.:1224
E-mail: nkuzmanov@tu-sofia.bg
гл. ас. д-р инж. Тихомир Цаков
тел.:02 965-2156
каб.:1418
E-mail: t.tzakov@tu-sofia.bg
гл. ас. д-р инж. Христина Тренчева
каб.:1424
E-mail: hgeorgieva@tu-sofia.bg
гл. ас. д-р Росен Русанов
тел.:02 965-2248
каб.:1421
E-mail: rusanov@tu-sofia.bg

Хоноруван преподавател

доц. д-р инж. Константин Арнаудов
каб.:1419
E-mail:askaro@tu-sofia.bg
доц. д-р инж. Стефан Читаков
каб.:1420
E-mail:stchit@tu-sofia.bg
доц. д-р инж. Георги Стойчев
д-р инж. Петър Иванов

  • Вибро и шумо диагностика на транспортна техника
    •     Целта на обучението по дисциплината е да даде на студентите знания за основните понятия, принципи и методи за вибрационна и акустична диагностика в транспортната техника. Въз основа на тези знания студентите ще могат да решават проблеми по вибро и шумозащита и изолация на транспортните средства и потоци.

          Дисциплината включва основни раздели от механичните трептения, техническата акустика и измервателна техника. В нея се изучават основните понятия, принципи и методи за възникване, разпространение и измерване на вибрациите и шума. Анализират се основните им източници в транспортните средства и методите и средствата за тяхното измерване и контрол. Изучават се основните методи за вибро и шумозащита и изолация.

  • Избрани глави от динамиката
    •     Целта на обучението по дисциплината е да даде на студентите знания за основните понятия, аналитична механика, трептения на системи с разпределени параметри, нелинейни трептения и удар. Въз основа на тези знания студентите ще могат да решават проблеми по анализ и синтез на вибрационни системи с разпределени параметри, нелинейни сиетеми и системи подложени на ударни натовартвания, както и на транспортните средства.

          Дисциплината включва основните елементи на аналитичната механика, трептения на системи с разпределени параметри, нелинейни системи и системи подложени на удар. В нея се изучават основните понятия, принципи и методи за възникване, разпространение и измерване на трептенията. Изучават се основните методи за линеаризация на нелинейни системи и въпроси свързани с деформациите и напреженията, които възникват при удар.

  • Компютърeн динамичен анализ и синтез на транспортна техника
    • Целта на обучението по дисциплината „Компютърeн динамичен анализ и синтез на транспортна техника”, е да даде на студентите знания, с които да могат да изграждат, симулират и оптимизират динамични модели на транспортни средства. Те ще получат и основни познания за работа с утвърдени в тази област софтуерни продукти.

          Основни теми: Изграждане на динамични модели на окачването на транспортната техника; Представяне в пространство на състоянията и в честотна област, елементи на честотния анализ. Изграждане на комплексни модели с използване на подходите на мултибоди динамиката; Моделиране на кинематичнато въздействие от пътната настилка и релсовия път, статистически характеристики; Критерии за комфорт и устойчивост на транспортната техника – противоречивост на изискванията към синтеза на окачването. Подходи за оптимален многокритериален синтез. Динамични модели на ДВГ и електродвигатели. Динамични модели на трансмисията. Изграждане на комплексен модел двигател-трансмисия-колело.

      Лектори:

      Лектори:

      доц. д-р инж. Константин Арнаудов

      Лектори:

      доц. д-р инж. Юлиян Генов

  • Компютърно моделиране на динамиката на наземни транспортни средства
    •    Целта на учебната дисциплина е студентите да получат необходимия базис в областта на компютърното моделиране на динамиката на транспортните средства, който да им позволи да решават конкретни задачи от инженерната практика.

          Дисциплината дава на студентите основни познания за подходите при компютърното моделиране на динамични системи с насоченост за приложение в транспортните средства. Това предполага анализ на сложни системи, представляващи съчетание на двигател, трансмисия, окачване, корпус на транспортното средство, взаимодействие с пътя и със системите за регулация и управление. Анализът се извършва във времевата и в честотната области.

      Лектори:

      Лектори:

      доц. д-р инж. Константин Арнаудов

  • Механика (на френски език)
    •     Целта на учебния курс е запознаването на студентите с основни понятия и принципи на векторната механика, както и кратко въведение в аналитичната механика.

          Предвижда се студентите да бъдат запознати с математическия и физически апарат, позволяващ изучаването на движението и равновесието  на материална точка, на система от материални точки и тела с помощта на векторни и аналитични уравнения, базирани на методите на класическата механика.

          Като цяло, тя дава възможност на студентите да участват пълноценно в изследването, конструирането, проектирането и производството на машините и съоръженията, включително и в електротехниката.

      Лектори:

      доц. д-р инж. Тодор Желязов

  • Механика I
    •    Преподават се основните аксиоми и закони на класическата механика. Извеждат се и необходимите за процесите на решаване теореми и свойства в Статиката и Кинематиката. Студентите се запознават с начините и методите за решаване на задачи от тези раздели.

  • Механика II
    •    Дисциплината има за цел да даде на студентите необходимите научни знания, явяващи се фундамент, върху който се изграждат редица други общотехнически и специални дисциплини. Наред с това, Механика ІІ съдейства за изграждане на инженерен подход и навици за решаване на разнообразни технически задачи.

  • Механика на разрушението
    •     Целта на обучението по дисциплината е да запознае студентите с основните принципи, залегнали в теоретичния апарат на механиката на разрушението. Mеханиката на разрушението предлага рационален подход за оценка на възможността за развитие и разпространениена пукнатини, както и за оценка на остатъчния ресурс на конструкция или конструктивен елемент, след известен период на експлоатация. В този аспект тя се явава важна част от познанията, с които трябва да разполага всеки инженер, когато е проектира нови конструкции или когато е изправен пред необходимостта да ремонтира повредени конструкции/конструктивни елементи.

      Лектори:

      доц. д-р инж. Тодор Желязов

  • Механични трептения
    •     Целта на обучението по дисциплината е да даде на студентите знания за основните понятия, принципи и методи за възникване, разпространение и оценка на вибрациите, както и за начините за намаляване на вредното им влияние. Въз основа на тези знания студентите ще могат да решават различни задачи от практиката или да продължат и задълбочат проучванията си в по-специални раздели на тази наука.

      Лектори:

      проф. дн инж. Иван Кралов

  • Техническа акустика (на немски език)
    •     Целта на обучението по дисциплината е да даде на студентите знания за основните понятия, принципи и методи за възникване, разпространение и измерване на шума, както и за снижаване на вредното му влияние върху хората. Въз основа на тези знания студентите ще могат да решават проблеми по шумозащита и шумоизолация на транспортните средства и потоци.

      Лектори:

      доц. д-р инж. Стефан Банов

  • Техническа акустика в транспорта
    •    Целта на обучението по дисциплината е да даде на студентите знания за основните понятия, принципи и методи за възникване, разпространение и измерване на шума, както и за снижаване на вредното му влияние върху хората. Въз основа на тези знания студентите ще могат да решават проблеми по шумозащита и шумоизолация на транспортните средства и потоци.

         Дисциплината включва основните елементи на техническата акустика. В нея се изучават основните понятия, принципи и методи за възникване, разпространение и измерване на шума. Анализират се основните източници на шум в транспортните средства и влиянието им върху хората. Изучават се основните методи за шумозащита и шумоизолация.

      Лектори:

      Лектори:

      проф. дн инж. Иван Кралов

  • Техническа механика
    • Целта на обучението по дисциплината "Техническа механика" е след завършване на обучението, студентите да могат да прилагат в инженерната практика основните закони и методи на статиката, кинeматиката и динамиката. Дисциплината изгражда в студентите нов начин на мислене, а също създава инженерен подход при изчисляването на различни уреди, апарати и машини. Тя се явява и теоретична основа на много от специалните дисциплини.

      Лектори:

      доц. д-р инж. Стефан Читаков

  • Техническа механика I (на немски език)
    •    Знанията и уменията, придобити при изучаването на дисциплината, са база  за по-нататъшното изучаване на други общоинженерни и специални учебни дисциплини. Освен това, тези знания са директно приложими в практиката, за якостно-деформационно пресмятане на детайли и конструкции. Наред с това, механиката съдейства за изграждане на инженерен подход и навици за решаване на разнообразни технически задачи.Целта е студентите да изучат и да могат да прилагат на практика основните аксиоми, закони и методи на статиката.

  • Техническа механика II (на немски език)
    •     Знанията и уменията, придобити при изучаването на “Техническа механика II”, са база за по-нататъшното изучаване на други общоинженерни и специални учебни дисциплини. Освен това, тези знания са директно приложими в практиката, за якостно-деформационно пресмятане на детайли и конструкции. Наред с това, механиката съдейства за изграждане на инженерен подход и навици за решаване на разнообразни технически задачи. Изучаването на дисциплината ще даде на студентите основни знания за понятия и методи, необходими за определяне на вътрешни усилия и деформации в натоварени механични системи.

  • Трептения и измервания в транспортната техника
    •     Целта на обучението по "Трептения и измервания в транспортната техника" е студентите да изучат и да прилагат на практика методите и средствата за измерване на не електрически величини, както и измерване и анализ на трептенията в транспортната техника. Да им формира инженерен подход при диагностика на вибрациите. След завършване на курса на обучението по дисциплината, студентът ще познава основните понятия, по измерване и трептения, ще могат да определят основните характеристики на трептящи системи. Те ще им позволят бързо и компетентно да решават въпросите, свързани с вибрациите и реализирането на инженерния експеримент при провеждането на изпитване, както на възли и механизми автомобилната техника, така и на автомобилната техника като цялост.

      Лектори:

      доц. д-р инж. Георги Полихронов

      Лектори:

      доц. д-р инж. Красимир Неделчев

  • Шум в транспортната техника
    •     Целта на обучението по дисциплината е да даде на студентите знания за основните понятия, принципи и методи за възникване, разпространение и измерване на шума, както и за снижаване на вредното му влияние върху хората. Въз основа на тези знания студентите ще могат да решават проблеми по шумозащита и шумоизолация на транспортните средства и потоци.

      Лектори:

      Лектори:

      проф. дн инж. Иван Кралов

  • Шум и вибрации в авиационната техника
    •    

          Целта на обучението по дисциплината е да даде на студентите знания за основните понятия, принципи и методи за възникване, разпространение и измерване на вибрациите и шума, както и за снижаване на вредното му влияние му върху хората. Въз основа на тези знания студентите ще могат да решават проблеми по вибро- и шумозащита и изолация на машини и процеси.

          Дисциплината включва основните елементи на вибрациите, техническата акустика и средствата за контрол на тези величини. В нея се изучават основните понятия, принципи и методи за възникване, разпространение и измерване на вибрациите и шума. Анализират се основните източници на вибрации и шум в машините и технологичните процеси и влиянието им върху хората. Изучават се основните норми и методи за вибро и шумозащита и изолация. 

      Лектори:

      Лектори:

      проф. дн инж. Иван Кралов

  • Шумово замърсяване - вибрации, инфра и ултразвук
    •     Целта на обучението по дисциплината е да даде на студентите знания за основните понятия, принципи и методи за възникване, разпространение и измерване на вибрациите и шума, както и за снижаване на вредното му влияние му върху хората. Въз основа на тези знания студентите ще могат да решават проблеми по вибро- и шумозащита и изолация на машини и процеси.

          Анализират се основните източници на вибрации и шум в машините и технологичните процеси и влиянието им върху хората. Изучават се типични решения и приложения, както и основните норми и методи за вибро и шумозащита и изолация.

      Лектори:

      проф. дн инж. Иван Кралов

  • ВЪРХУ ОЦЕНКАТА НА БЕЗОПАСНАТА ДЪЛГОТРАЙНОСТ НА СПЕЦИАЛИЗИРАНИ ТЕХНИЧЕСКИ СРЕДСТВА „ПАЯЦИ”
  • Tемпературна деформация и промяна на к-фактора на жични тензорезистори от никротал
  • Якостна оценка на повдигателната уредба на карвисокоповдигач
  • Високотемпературни характеристики на български легирани стомани
  • Stress analysis of a link for slat chain conveyor
  • Съпротивление на материалите – ръководство за лабораторни упражнения
  • Екстензометър за високи температури
  • An investigation of the dynamic loads in a two-stage spur-gear machine aggregate - part I
  • AN OPTIMAL DYNAMIC SYNTHESIS OF A SPUR GEAR MACHINE AGGREGATE, WORKING IN A DISCREET FREQUENCY RANGE
  • EXPERIMENTAL STUDY AND ANALYSIS OF A NEW WHEEL/RAIL CONTACT NOISE ABSORBER
  • MASS MOMENTS OF INERTIA EFFECT ON FRICTION OSCILLATIONS ENDURANCE IN TWO-COMPONENT MECHANICAL SYSTEM
  • An investigation of the dynamic loads in a
  • Analysis of methods and MEMS for Acoustic Energy Harvesting with Application in Railway Noise Reduction
  • Експериментално изследване на шума генериран при движение на колоос по релсов път
  • Е - ТУС
  • ФРИКЦИОННИ САМОВЪЗБУЖДАЩИ СЕ ТРЕПТЕНИЯ НА СИСТЕМА С ПОВЕЧЕ ИЗТОЧНИЦИ НА ВЪЗБУЖДАНЕ
  • ЕКСПЕРИМЕНТАЛНО РЕГИСТРИРАНЕ И АНАЛИЗ НА ФРИКЦИОННИТЕ САМОВЪЗБУЖДАЩИ СЕ ТРЕПТЕНИЯ НА АВТОМОБИЛ ПРИ ПОТЕГЛЯНЕ
  • КОНСТРУКТИВЕН И ТЕХНОЛОГИЧЕН АНАЛИЗ НА МИКРОЕЛЕКТРОМЕХАНИЧНИ СИСТЕМИ (МЕМС) ЗА АКУМУЛИРАНЕ НА ЗВУКОВА ЕНЕРГИЯ
  • САМОВЪЗБУЖДАЩИ СЕ ТРЕПТЕНИЯ В СИСТЕМИ С МЕТАЛОКЕРАМИЧНИ ФРИКЦИОННИ ДВОЙКИ
  • ИЗСЛЕДВАНЕ НА ДИНАМИЧНИТЕ НАТОВАРВАНИЯ В ДВУСТЪПАЛЕН ЦИЛИНДРИЧЕН РЕДУКТОР
  • ЯКОСТНО И ШУМОВО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ЦЕНТРОФУГА ЗА НАЗЕМНО ИЗПИТВАНЕ НА ПИЛОТИ
  • ИЗСЛЕДВАНЕ НА ШУМА ПРИ ДВИЖЕНИЕ НА КОЛООС ПО РЕЛСОВ ПЪТ
  • An analytical study of the dual mass mechanical system stability
  • ФРИКЦИОННИ САМОВЪЗБУЖДАЩИ СЕ ТРЕПТЕНИЯ НА ПЛОЧА
  • Геометричен синтез на местоположението на допълнителната маса върху тънкостенна плоча с цел изменение на определени собствени честоти при различни гранични условия
  • Синтез на масовите и инерционните параметри на допълнителна маса с цел максимално изменение на определени собствени честоти на тънкостенни плочи
  • ЕКСПЕРИМЕНТАЛНО ИЗСЛЕДВАНЕ И АНАЛИЗ НА НОВ АБСОРБЕР ЗА АКУСТИЧЕН ШУМ ОТ РЕЛСОВИ ПЪТИЩА
  • АНАЛИЗ НА ПАТЕНТНИ РЕШЕНИЯ ЗА НАМАЛЯВАНЕ НА ИЗЛЪЧВАНИЯ ШУМ ОТ КОНТАКТА КОЛЕЛО-РЕЛСА ПРИ ДВИЖЕНИЕ НА ЖЕЛЕЗОПЪТНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА
  • A NEW SOLUTION FOR THE RAILWAY NOISE REDUCTION
  • Възможности за икономия на енергия при рекуперативно спиране на лек автомобил за различни градски цикли на движение
  • Моделиране на многороторна система със степенна трансмисия за рекуперативно спиране на автомобили
  • ВЛИЯНИЕ НА ЕЛАСТИЧНОСТТА НА ОПОРАТА НА КОНЗОЛНО ЗАКРЕПЕНА ГРЕДА ВЪРХУ СОБСТВЕНИТЕ И ЧЕСТОТИ
  • A Unified System for Control of The Research and Development Activities
  • NON-STATIONARY FRICTION INDUCED VIBRATIONS OF A RAILWAY RAIL
  • NON-STATIONARY FRICTION INDUCED VIBRATIONS OF A RAILWAY RAIL
  • Friction induced vibrations of a railway wheel considering different damping in the system
  • Самовъзбуждащи фрикционни трептения на железопътна релса
  • ЕКСПЕРИМЕНТАЛНО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ПРЕГРАДИ ЗА АКУСТИЧЕН ШУМ
  • AN EXPERIMENTAL STUDY AND ANALYSIS OF A NEW RAILWAY TRANSPORT NOISE ABSORBER
  • ЕКСПЕРИМЕНТАЛНО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ПАРАМЕТРИТЕ НА РЕЛСОВ ПЪТ, КОЛООС И АКУСТИЧЕН АБСОРБЕР НА ШУМ ОТ КОНТАКТА КОЛЕЛО-РЕЛСА
  • ЕКСПЕРИМЕНТАЛНО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ШУМА, ГЕНЕРИРАН ПРИ ДВИЖЕНИЕ НА КОЛООС ПО РЕЛСОВ ПЪТ
  • THE CHALLENGES OF E-UNIVERSITY
  • Influence of the Support Stiffness of a Vibration Energy Generator upon Its Frequency Response
  • MASS AND ELASTICITY SYNTHESIS OF THE SUPPORT OF A GENERATOR FOR VIBRATION ENERGY HARVESTING
  • НЕОПРЕДЕЛЕНОСТ ПРИ ИЗПИТВАНЕ НА АКУСТИЧЕН ШУМ ОТ ТРАНСПОРТНИ ПОТОЦИ НА ГРАДСКА МАГИСТРАЛА В СОФИЯ
  • Influence of the Contact Roughness Upon Railway Monobloc Wheel Acoustic Behaviour on Virtual Prototyping Approach
  • Friction Induced Rail Vibrations
  • Efficiency Improvement of a Vibration Energy Harvesting Generator by Using Additional Vibrating System
  • New solution for transport and industrial noise protection through reflective noise barriers
  • Развитие на инженерната наука в Техническия университет - София
  • Analyses of Energy Harvesting Methods and Devices for Use in Transport Noise Harvesting
  • An investigation of the influence of the geometrical parameters of a passive traffic noise barrier upon the noise reduction response
  • COMSOL Numerical Investigation of Acoustic Absorber
  • Acoustic Barrier with Energy Harvesting
  • Lowering the noise level in the transport flows through reduction of the traffic barrier reflected noise
  • ACOUSTIC METHOD FOR IDENTIFICATION OF RAILWAY WHEEL DISC STRUCTURAL VIBRATIONS USING COMSOL
  • Научноизследователска дейност и развитие на човешкия капитал в Техническия университет – София
  • Blade element momentum theory adaptation taking into account non-uniform, non-stationary wind field
  • A look-ahead approach to mobile robot path tracking based on distance-only measurements
  • A linear quadratic regulator synthesis for a semi-active vehicle suspension part 2-Multi-objective synthesis
  • Modified bem theory application for determining the aerodynamic forces acting on the blade of wind turbine
  • Dynamic stress analysis of a blade of wind turbine generator taking into account vertical wind speed gradient
  • Dynamical stresses in the high class wind turbine blades caused in nonhomogeneous nonstationary wind field. Part 2. Numerical simulations.
  • Dynamical stresses in the high class wind turbine blades caused in nonhomogeneous nonstationary wind field. Part 1 - Dynamical model
  • Comparative analysis of the acoustic efficiency of classical and sonic crystal noise barriers
  • Friction-induced vibrations of a railway wheel considering different damping in the system
  • "An Adaptive Control Scheme for Human Following Behavior of Mobile Robots"
  • ТЕХНИЧЕСКИЯТ УНИВЕРСИТЕТ – СОФИЯ КАТО ЧАСТ ОТ МРЕЖАТА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ТЕХНОЛОГИЧЕН УНИВЕРСИТЕТ
  • Energy Harvesting Measurement of Sonic Crystal Acoustic Barrier
  • Investigation of the influence of the number of rows in sonic crystal acoustic barriers with cylindrical elements on their acoustic characteristics
  • Geometric synthesis of fly wheel energy storage design
  • An approach to path control design for nonholonomic unicycle-type mobile robots based on linear control theory
  • PASSIVE TRANSPORT NOISE BARRIER FOR ACOUSTIC ENERGY HARVESTING
  • МЕХАНИКА. ЧАСТ I. СТАТИКА И КИНЕМАТИКА
  • МЕХАНИКА. ЧАСТ II. ДИНАМИКА
  • SYNTHESIS OF ADVANCED ACOUSTIC SCREENS FOR ROAD AND RAIL TRANSPORT
  • An Adaptive Mobile Robot Control for Autonomous Following in Front of a Person
  • Modelling of Acoustic Barrier for Energy Harvesting Applications Having Placed Additional Element with Circle Shape with COMSOL Process Simulaion Software
  • COMSOL Modelling of Acoustic Barrier for Energy Harvesting Applications
  • Adaptive formation control of nonholonomic mobile robots for autonomous following in front of the leader
  • STUDY OF THE CHANGE OF ACOUSTIC PRESSURE IN AN ACOUSTIC BARRIER ELEMENT IN THE FORM OF A LOGARITHMIC SPIRAL
  • Шум и вибрации
  • MODERN PASSIVE NOISE-INSULATING BARRIERS FOR TRANSPORT ACOUSTIC NOISE – REVIEW. PART I
  • Decentralized Kinematic Control for an Autonomous Mobile Robot in a Longitudinal Platoon
  • MODERN PASSIVE NOISE-INSULATING BARRIERS FOR TRANSPORT ACOUSTIC NOISE – REVIEW. PART II
  • Hybrid Organic/Inorganic Piezoelectric Device for Energy Harvesting and Sensing Applications
  • СИНЕРГИЧНОСТ КАТО КОНТРОЛЕН ИНСТРУМЕНТ В РОБОТИКАТА
  • СИНЕРГИЧЕН КОНТРОЛ ПРИ СГЛОБЯВАНЕ
  • FUZZY LOGIC IN CONTROL OF THE DISTANCE BETWEEN TWO MOVING OBJECTS
  • CONTROL OF THE MOVING OBJECTS USING THE NEURAL NETWORKS TOOLS
  • CLUSTERING OF ROTATION FOR APPLICATION IN GEARING
  • ДИНАМИЧЕН МОДЕЛ НА ВЕТРОГЕНЕРАТОР С РЕГУЛИРУЕМ ЪГЪЛ НА АТАКАТА НА ПЕРКИТЕ НА ТУРБИНАТА
  • ДИНАМИЧЕН МОДЕЛ НА АВТОМОБИЛ С ОТЧИТАНЕ НА НЕЛИНЕЙНИТЕ КИНЕМАТИЧНИ ЗАВИСИМОСТИ
  • ДИНАМИЧЕН МОДЕЛ НА АВТОМОБИЛ С ИНЕРЦИОННА СИСТЕМА ЗА СЪХРАНЕНИЕ НА КИНЕТИЧНАТА ЕНЕРГИЯ
  • ОТНОСНО ЛИНЕАРИЗАЦИЯТА НА ОКАЧВАНЕТО ПРИ ДИНАМИЧНИЯ МОДЕЛ НА „ЧЕТВЪРТ АВТОМОБИЛ”
  • МЕХАНО-МАТЕМАТИЧНО МОДЕЛИРАНЕ НА АЕРОДИНАМИЧНОТО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ НА ВЯТЪРА С ВИТЛАТА ПРИ ВЕТРОГОНЕРАТОР С ХОРИЗОНТАЛНА ОС
  • АНАЛИЗ НА АЕРОДИНАМИЧНОТО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ ВЯТЪРА И ТУРБИНАТА ПРИ ВЕТРОГЕНЕРАТОР С ВЕРТИКАЛНА ОС
  • МОДЕЛИРАНЕ И СИМУЛАЦИОННО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ВЯТЪРНА ТУРБИНА С ВЕРТИКАЛНА ОС НА ВЪРТЕНЕ - ТИП H-ROTOR
  • Пресмятане на остатъчни напрежения и деформации в отливки по метод на крайните елементи с програмен пакет ANSYS
  • Особености при пресмятане на остатъчните напрежения и деформации в лята греда за заден мост на товарен автомобил
  • Система за изпитване на материалите при повишени температури и циклично натоварване
  • Анализ на остатъчните напрежения в стоманена отливка и избор на обработка за тяхното намаляване
  • Experimental determination of test piece temperature intended for strength testing at increased temperatures
  • Реконструкция на нагревателен модул за изпитване на материалите при кратковременно натоварване в условията на високи температури
  • Influence of plastic deformation of S235JR steel rods on their mechanical properties and corrosion behavior in NaCl solution
  • Многомасово числено динамично моделиране на газоразпределителните механизми на двигателите с вътрешно горене с долно разположение на разпределителния вал
  • Изследване с CAD пакет на влиянието на някои фактори върху кинематиката и динамиката на газоразпределителния механизъм на двигател D-3900
  • Проверка на достоверността на математичен модел с пет съсредоточени маси за изследване на гозоразпределителни механизми чрез тримерна компютърна симулация
  • Изследване на възможностите за повишаване на точността на измерване на работните профили на гърбиците на разпределителни валове
  • Методики за експериментално определяне на демпфирането в газоразпределителни механизми
  • Тенденции в усъвършенстването на газоразпределителните механизми на двигателите с вътрешно горене
  • Ремонт на бутални и газотурбинни двигатели
  • Възможности за оптимизиране работния профил на гърбиците на разпределителния вал на бързоходен дизелов двигател
  • Експериментални изследвания за дълготрайност на разпределителните валове на двигатели с вътрешно горене с гърбици, обработени по различни методи
  • Увеличаване на времесечението на клапаните на газоразпределителните механизми чрез нанасяне на високоустойчиви покрития върху работните повърхнини на гърбиците
  • Експериментално определяне на демпфирането в газоразпределителен механизъм с долно разположение на разпределителния вал
  • Профилиране на гърбици за разпределителен вал с помощта на сплайн функции
  • Изследване на вибрациите на блока на дизелов двигател Д3900 с цел вибродиагностиката му
  • Development of a 3D model of terry fabric
  • Изчислителен модел за оценка на мекотата на тъкан с примкова структура по метода на крайните елементи
  • Метод за компютърно моделиране на поведението на хавлиени тъкани при компресия
  • Some Problems in Simulation Modelling of Terry Fabrics
  • Намаляване на остатъчните напрежения в стоманени отливки чрез неравномерно нагряване
  • Numerical analyses of the feeder number influence on the residual stress in a steel casting
  • Проектиране на нагревателен модул за изпитване на материалите при продължително въздействие на високи температури
  • Пресмятане и анализ на остатъчните напрежения и деформации в лята греда за заден мост на товарен автомобил
  • Experimental study on heating device for testing materials, intended for a long work at increased temperatures
  • Числено изследване на влиянието, което оказва леяковата система върху остатъчните напрежения в масивна стоманена отливка
  • Влияние на някои технологични фактори върху остатъчните напрежения в лята греда за заден мост на товарен автомобил
  • Defining the Larson-Miler parameter for a new alloy steel
  • Интердисциплинното обучение във висшите технически училища – предизвикателство на 21 век
  • Управление на стенд за изпитване на материалите при високи температури
  • Критерии за оценка на поведението на материали, работещи при високи температури и променливо натоварване
  • Справочник по съпротивление на материалите
  • Strength of materials handbook
  • Създаване на стенд за изпитване на материали при чисто усукване, предназначен за лабораторни упражнения
  • Методика за работа с новосъздаден стенд за изпитване на материали при чисто усукване
  • Съпротивление на материалите
  • Determination of the internal resistance of a hammer drill chisel
  • Methods for preparation of corroded steel specimens for mechanical testing
  • Machine for accelerated cyclic corrosion tests through alternate immersion in salt solution
  • Simulation of steel rod atmospheric corrosion by alternate immersion in salt solution
  • Impact of atmospheric corrosion on the mechanical properties of B235 steel rods
  • Development of a Fused Deposition Modeling System to Build Form-Fit Joints Using an Industrial Robot
  • Damping Ratio Determination of a Cantilever Steel Beam
  • Development of Tensile Test Specimens for Fused Deposition Modeling
  • Strength Optimization and Strength Prediction of Fused Deposition Modelled Specimens Based on Process Parameters
  • Predictive fatigue curve of Inconel 600 wire at 700° C
  • Fused deposition modeling: From idea to physical part
  • The Importance of the Initial Diameter on the Mechanical Properties of Steel Rods after Accelerated Corrosion Test
  • КОНСТРУКТИВНИ ОСОБЕНОСТИ ПРИ КОРМИЛНИ СИСТЕМИ С ХИДРАВЛИЧНО УСИЛВАНЕ ТИП ЗЪБНА РЕЙКА ЗА ЛЕКИ АВТОМОБИЛИ
  • СИСТЕМА ЗА МОНИТОРИНГ НА ПАРАМЕТРИТЕ НА КОРМИЛНИ СИСТЕМИ С ХИДРАВЛИЧНО УСИЛВАНЕ ТИП ЗЪБНА РЕЙКА
  • ВЛИЯНИЕ НА ЗАКРЕПВАНЕТО И НАТОВАРВАНЕТО ВЪРХУ НАПРЕЖЕНИЯТА В ПОДВИЖНАТА СКОБА НА ДИСКОВ СПИРАЧЕН МЕХАНИЗЪМ
  • ИЗСЛЕДВАНЕ НА ВЪЗМОЖНОСТТА ЗА ВЪЗНИКВАНЕ НА КОНТАКТ МЕЖДУ ПЪТНАТА ПОВЪРХНОСТ И ПОДА НА АВТОМОБИЛА ПРИ ПРЕМИНАВАНЕ ПРЕЗ ЕДИНИЧНИ НЕРАВНОСТИ С КОСИНУСОИДАЛНА ФОРМА
  • Investigation of technical and operational indices for the movement of a road train
  • An automated optimization using graph theory
  • Методика за идентификация на състоянието на кормилни уредби с хидравлично усилване тип зъбна рейка
  • Изследване влиянието на системите за активно регулиране на скоростта на автомобилите върху пропускателната способност на светофарна уредба
  • Mетоди и средства за повишаване на средната скорост на движение на транспортните средства
  • Изследване влиянието на вида на диференциала на задвижващият мост върху теглителните свойства на транспортните средства на нееднородно пътно покритие (Част I)
  • Изследване влиянието на кинематиката на окачването на транспортните средства върху предавателните им функции
  • Изследване влиянито на параметрите на автомобила върху възможността за възникване на контакт между пътната повърхност и шасито на автомобила при преминаване през единични неравности с косинусоидална форма
  • Изследване на влиянието на разположението на контактното петно на гумата върху точността на измерването на мобилна автомобилна везна
  • Алгоритъм за пресмятане плавността на движение на дву, три и многоосни еднозвенни транспортни средства с отчитане схематизацията на многомасовите динамични модели ЧАСТ II
  • Схематизация на процеса на изследване плавността на движение на дву, три и многоосни транспортни средства с отчитане окачването на надподресорените маси ЧАСТ I
  • Система за експериментално изследване на характеристиките на хидростатични кормилни системи
  • Изследване на възможността за възникване на контакт между пътната повърхност и пода на автомобила при преминаване през единична неравност с косинусоидална форма
  • Система за експериментално изследване на статичните характеристики на пневматични гуми
  • Изследване влиянието на допълнителни акустични елементи върху времето за реверберация на помещение
  • Използване на COMSOL за изследване на ефективността на конструкцията на шумозаглушителни устройства
  • Изследване на акустичните характеристики на двукрила врата при различно положение на крилата
  • Свободни трептения. Собствени честоти и собствени форми на трептения на шевна машина и нейната масичка, в пространството
  • МЕХАНИКА НА РОБОТ ТИП „SKARA”
  • ДИНАМИКА НА МАНИПУЛАТОР „ВЕРСО”
  • ЗВУКОВИ ТРЕПТЕНИЯ НА КОЛООС С ГУМЕНИ ЕЛАСТИЧНИ ЕЛЕМЕНТИ МЕЖДУ БАНДАЖА И КОЛЕЛОТО
  • ВИБРОАКУСТИЧНА ДИАГНОСТИКА НА ГУМЕНО-МЕТАЛНА КОЛООС И НА МЕТАЛЕН БАНДАЖ
  • Експериментално изследване на вибрациите в трансмисията на хеликоптер Ми-8/Ми-8МТВ
  • Програма за пресмятане на загуба на устойчивост на центрично натиснати пръти
  • Oпределяне на механични характеристики на нова марка легирана стомана при повишени температури и статично натоварване
  • Изпитвателна машина за експериментални изследвания в условията на високи температури
  • Методиkа за изследване на възникващи сили при заваряване с челен еднослоен шев
  • An experimental and numerical study of forces and residual stresses in AISI 316L stainless steel joints due to conventional and pulse gas tungsten arc welding
  • Методи и решения за определяне на градиента на напреженията при динамични натоварвания
  • Изследване на ефекта на концентрацията за U–образни пробни тела върху градиента на напреженията
  • An approach for predicting fatigue life of notched specimens of AZ91 magnesium alloy
  • Екстензометър за измерване на напречна деформация в условията на високи температури
  • Изследване поведението на нова марка легирана стомана в условията на високи температури и променливо натоварване
  • Изследване на механични характеристики на легирани стомани в условията на високи температури
  • Determination of the thermal expansion coefficient for a new type alloy steal
  • Система за регистриране на преместване на траверси на машина за изпитване на материали
  • Microscopic and surface analyses of corroded Mg alloys
  • System for materials testing at static loading
  • The influence of magnesium alloy AE42 test specimens deformation magnitude on their microstructure
  • STUDY OF THE BEHAVIOUR OF ALUMINIUM-SILICON ALLOYS INTERFUSED WITH CU AND MG AT HIGH TEMPERATURES
  • DETERMINATION OF THE TENSILE STRENGTH AT HIGH TEMPERATURES OF NON-STANDARD PISTON HYPEREUTECTIC ALUMINIUM-SILICON ALLOYS
  • Механичните свойства на пробни тела от полимерни материали, получени чрез адитивно производство
  • The effect of external forces on the load sharing of a full planet engagement planetary gear train
  • High-temperature tests of piston hypereutectic aluminum-silicon alloy AlSi18Cu3CrMn
  • Design, Machining and Calibration of a Strain Gauge Loadcell
  • Modeling a bar element to study impact processes in elastic-plastic mechanical systems
  • Friction induced vibrations of a cantilever beam
  • Методика и средства за регистриране на деформации във върха на пукнатини
  • Експериментално изследване на деформирането на нисковъглеродна стомана във върха на пукнатина
  • ОПРЕДЕЛЯНЕ НА КОЕФИЦИЕНТА НА ИНТЕНЗИВНОСТ НА НАПРЕЖЕНИЯТА ПРИ РАВНИННО НАПРЕГНАТО СЪСТОЯНИЕ ПОСРЕДСТВОМ ОБРАБОТКА НА ЦИФРОВИ ИЗОБРАЖЕНИЯ
  • ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ДИСКРЕТНИ СТОЙНОСТИ ОТ ПОЛЕТАТА НА ДЕФОРМАЦИИТЕ ПОСРЕДСТВОМ АВТОМАТИЗИРАН МЕТОД НА КООРДИНАТНИТЕ МРЕЖИ
  • Експериментално определяне на коефициента на интензивност на напреженията
  • Програмна система за обработка на цифрови изображения за получаване на полето на равнинно преместване
  • Определяне на полетата на преместване посредством автоматизиран метод на координатните мрежи
  • RELIABILITY OF THE FEM CALCULATIONS OF THE FRACTURE MECHANICS PARAMETERS
  • AUTOMATION AND EVALUATION OF THE UNCERTAINTY IN THE COORDINATE-GRID METHOD
  • Grid method for deformation registration
  • Experimental method for register of the deformations
  • Приложение на тензометричния метод и двупараметричния подход за експериментално определяне на коефициента на интензивност на напреженията Ki
  • Експериментална система за определяне на дълготрайността на различни материали
  • Дълготрайност на магнезиеви сплави при променливо натоварване и концентрация на напреженията
  • Study of V-shaped specimen concentration effect upon stress gradient
  • An energy-based approach for predicting fatigue life of magnesium alloys
  • Low temperature tests of pvc-composites produced from oligomer-polymer modifier complex containing two basic components
  • Verification of the approach to predicting fatigue life of notched specimens of magnesium alloys based on types AM50 and AE42
  • Анализ на възможността за проектиране на трикомпонентен контейнер тип "BOHLER"
  • Създаване на специализиран софтуер за определяне на якостта на бързо въртящи се дискове
  • Thermal Behavior study of corroded magnesium alloys used in electronic devices
  • "Methoden der Produktentwicklung - Teil Werkstoffkunde – Festigkeitsberechnungen" - Studienbrief
  • “Конструкционна якост” - Методични указания и протоколи за лабораторни упражнения
  • Dynamical Stresses in the High Class Wind Turbine Blades caused by the Vertical Wind Gradient. Part 1: Aerodynamical Loads
  • Modeling and Control of Wind Turbine Tower Vibrations
  • Numerical investigation on the effects of the aerodynamic shading between the tower and the blade of wind turbine generator with horizontal axis Numerical investigation on the effects of the aerodynamic shading between the tower and the blade of wind turbine generator with horizontal axis
  • Изследване на хомогенността на температурното поле в камера за понижени температури
  • Анализ на някои фактори, влияещи върху продължителността и себестойността на експлоатация на транспортните средства
  • Модел на двуосен автомобил при спиране с антиблокираща система
  • Tensile testing of Inconel 600 wire at high temperatures
  • Влияние на температурата върху промяната на вътрешното налягане на гуми напомпани с въздух и с азот
  • Vehicle trajectory modeling under the influence of lateral sliding
  • Experimental Determination of Tyre Lateral Force: Application to Tyre Cornering Stiffness
  • Моделиране поведението на лек автомобил при движение с престрояване
  • Tester for Study the Influence of Tire Vertical Load and Tire Internal Pressure on Tire Cornering Stiffness
  • Mathematical Model for Aircraft Landing Trajectory
  • Modeling of shimmy oscillations in aircraft landing gear
  • Mathematical model of aircraft ground dynamics
  • Modèle Mathématique D’optimisation Du Bruit Des Avions Près Des Aéroports
  • Modeling of aircraft jet noise in airports
  • Numerical investigation of the mechanical behaviour of a structural element containing a self-healing agent
  • Prediction of the Thermo-Mechanical Behavior of a Sliding Isolator Based on Finite Element and Analytical Analysis
  • Numerical simulation of cracking in concrete using damage mechanics
  • Optimal Control Synthesis of Semi Active Vehicle Suspension (Open Access)
  • Influence of а slotted flap gap size on the aerodynamic characteristics of a light aircraft wing at taking off and landing
  • Dynamic Studies on Blade of Wind Turbine Generator, Taking into Account Aerodynamic Interaction with Non-Homogeneous, Non-Stationary Wind Field
  • Optimal Control Synthesis of Semi Active Vehicle Suspension
  • Dynamic response of the tower of a NREL5MW wind turbine generator
  • Проблеми свързани с компютърното моделиране на образуването на остатъчни напрежения в стоманени отливки
  • Изследване влиянието на параметрите на механичния клон върху диапазона на регулиране на едноконтурни двупоточни обемни хидромеханични предавки с външно разделяне на мощносния поток

  • Развитие на АС
  • Годишник на ТУ-София
  • Кариера и възпитаници
  • Е-Университет
  • Връзки с обществеността
  • Научни форуми
  • Е-Публикации
  • Еразъм харта 2021-2027
  • E-mail
  • Медиите за нас
  • Оперативни програми
  • Научен електронен архив
  • Публични търгове
  • Е-mail Студенти
  • YouTube
  • СОПКОНИ
  • Издателство
  • Профил на купувача
  • Телефонен указател
  • Facebook

Copyright © 2023 ТУ-София - ЦИР