
Начало » Университетът » Факултети » Факултет Компютърни системи и технологии » Катедра Програмиране и компютърни технологии
Катедра „Програмиране и компютърни технологии” е основана през 1984 г. Тя осигурява и провежда обучението по програмиране и информатика за студентите от всички професионални направления в ТУ – София, а също и обучението по предлаганата от факултета специалност "Компютърни технологии и приложно програмиране" за образователно-квалификационна степен "магистър".
Преподавателите от катедрата обучават студенти от останалите базови факултети в Технически университет – София, както и от факултетите за чуждоезиково обучение (ФАИО, ФаГИОПМ) като отговарят за провеждане на обучението по специални дисциплини, съответстващи на научното им направление. Водят дисциплините:
Интернет страница:http://pct.tu-sofia.bg/moodle001/
10 януари 2024 г.Име: | Даниела Минковска |
Научна степен: | проф. д-р инж. |
Телефон: |
02 965-3324 |
Кабинет: | 2304 |
E-mail: | daniela@tu-sofia.bg |
Име: | Мария Ангелова-Димитрова |
Научна степен: | доц. д-р инж. |
Телефон: |
02 965-3064 |
Кабинет: | 2234 |
E-mail: | maria@tu-sofia.bg |
проф. д-р инж. |
Веска Ганчева тел.:02 965-2052 каб.:2300 E-mail: vgan@tu-sofia.bg |
проф. д-р инж. |
Даниела Минковска тел.:02 965-3324 каб.:2304 E-mail: daniela@tu-sofia.bg |
доц. д-р инж. |
Веселин Георгиев тел.:02 965-2192 каб.:2300-А E-mail: veg@tu-sofia.bg |
доц. д-р инж. |
Мария Ангелова-Димитрова тел.:02 965-3064 каб.:2234 E-mail: maria@tu-sofia.bg |
доц. д-р инж. |
Невен Николов каб.:1406 E-mail: n.nikolov@tu-sofia.bg |
гл. ас. д-р инж. |
Елена Калчева-Йовкова тел.:02 965-2442 каб.:2400-A E-mail: elena@tu-sofia.bg |
гл. ас. д-р инж. |
Кирил Копаранов тел.:02 965-3453 каб.:2526 E-mail: kirilko@tu-sofia.bg |
ас. маг. инж. |
Елена Антонова тел.:-3453 каб.:2526 E-mail: elantonova@tu-sofia.bg |
доц. д-р инж. |
Людмила Стоянова тел.:02 965-3453 каб.:2526 E-mail:lstoyanova@tu-sofia.bg |
маг. инж. |
Стефанка Станкова тел.:02 965-2078 каб.:2300-Б E-mail:steffi_tst@tu-sofia.bg |
Целта на дисциплината е да развие умения за проектиране и реализиране на Web базирани интерактивни програми, включвайки съответния софтуер, бази от данни, интерфейси и навици за работа със съвременни компютърни системи и мрежи, да мотивира изучаването на Интернет и World Wide Web (WWW).
Материалът условно може да се обобщи в 3 части. (1) Въведение в Интернет технологиите: структура на WWW, HTTP протокол, създаване на HTML/XHTML документи, XML синтаксис, презентационни технологии – Cascading Style Sheets и DHTML. (2) Програмиране от страна на клиента. (3) Разработка на Web приложения: проектиране и реализация на Web интерфейс, програмиране от страна на сървъра – генериране на динамично съдържание, прилагане на MVC шаблон, реализиране на Web сайт, реализиращ достъп до бази от данни.
Избираема дисциплина за редовни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ във Факултет Компютърни системи и технологии (ФКСТ) на ТУ – София за образователно-квалификационна степен „магистър“.
Лектори:
Целта на учебната дисциплина е студентите да изучат и да могат да прилагат концепциите на XML като метаезик и свързаните с него технологии, както и за неговите възможности за структуриране, съхраняване и обмен на информация.
Теоретичният материал включва основните методи и техники, използвани при решаване на различни примери и практически задачи, свързани с работа с дървовидни структури; действия с основни елементи и структури на езиците XML, XSLT, XPATH, XQUERY и др. Решаване на примерни задачи и казуси.
Дисциплината е задължителна за редовни студенти в специалност „Компютърни технологии в нематериалната сфера (Компютърна визуализация и мултимедия)“ на Факултет „Компютърни системи и технологии“, ОКС „магистър“.
Лектори:
доц. д-р инж. Людмила Стоянова
Дисциплината има за цел усвояване на фундаментални понятия за използване на компютрите и придобиване на умения за съвременна технология на програмиране. Изучават се основни класове алгоритми и структури от данни. Разглеждат се основните принципи на структурния подход в програмирането и реализацията им със средствата на конкретен алгоритмичен език от високо ниво (ISO C). В края на обучението студентите ще придобият умения за създаване на самостоятелни програмни решения със средствата на език за програмиране от високо ниво.
Основни теми: Принципи на програмната структура и управление; Етапи за решаване на проблеми – алгоритми, видове, представяне; Информация и представяне – обекти и операции; Стандартен вход/изход; Управляващи структури; Принципи на модулното програмиране – подпрограми, дефиниране, механизми за обмен на данни; Масиви и указатели; Класове памет и видове променливи; Текстови файлове за обмен на информация; Технология на програмирането ‒ концепции за разработка на програмни продукти, стил на програмиране, програмна документация.
Дисциплината е задължителна за редовни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на Факултет "Компютърни системи и технологии" (ФКСТ), ОКС „магистър“-изравнително обучение.
Лектори:
проф. д-р инж. Веска Ганчева
Целта на учебната дисциплина е да даде на студентите фундаментални познания от теорията и практиката на базите от данни и умения за анализ, спецификация, проектиране и приложение на информационни системи.
Обучаваните ще се запознаят с основните понятия, методи и средства за съхраняване, обработка и представяне на информация. Успешно завършилите обучението студенти ще придобият умения за прилагане на обектно-ориентиран подход за изграждане на системи с управление на данни, както и за оценяване на потребителските качества на такива системи и на социалния ефект от използването им.
Задължителна учебна дисциплина за студенти в специалност "Компютърни технологии и приложно програмиране" на Факултет "Компютърни системи и технологии", ОКС "магистър"-изравнително обучение.
Лектори:
доц. д-р инж. Людмила Стоянова
Курсът има за цел да развие знанията и уменията на студентите за разработката на качествени програмни продукти чрез приложение на методи и техники за валидацията и верификацията на програмни продукти и системи. Изучават се методи за класификация на грешките, както и методи за минимизация на влиянието им върху крайното качество на разработваните програмни продукти. На основата на реални проекти в лабораторните упражнения се избират и анализират методи/техники за валидация и/или верификация при разработка на програмно осигуряване.
Основни теми: Основни принципи на разработката на качествено програмно осигуряване; особености на валидация на програмни продукти; особености на верификация на програмни продукти; специфични аспекти на използването на методите и техниките за валидация и верификация в разработката на програмни системи за конкретни приложни области.
Задължителна дисциплина за редовни и задочни студенти в специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на Факултет "Компютърни системи и технологии" (ФКСТ), ОКС „магистър“.
Лектори:
доц. д-р инж. Веселин Георгиев
Целта на курса е да запознае студентите с един нов подход за програмиране и създаване на интерактивност в различните видове компютърни игри – т.нар. Визуално програмиране/скриптиране. В рамките на курса студентите ще се запознаят с методи и техники за визуално скриптиране, както и с ограниченията на подхода. В рамките на лабораторните упражнения студентите ще се запознаят и ще добият навици за създаване на различни интерактивни елементи, характерни за сегашното поколение на компютърни игри. За постигане на заложените цели ще се разгледат техниките за: събитийно управление на интерактивността, за управление по събитийни тригери на поведението на обекти и на ефекти в играта, създаване на физични взаимодействия, управление на анимацията на персонажи и ботове, както и други приложения на визуалното скриптиране в UE4.
Това е един от курсове, които в последните 3‑4 г. са задължителни за всички специалисти, които искат да специализират в областта на създаването на компютърни игри, поради което в него са разгледани следните основни теми: Видове събитийни системи; събитийни системи за комуникация между елементи на играта; управление с тригери на базовите характеристики и поведение на обекти в сцената; особености на създаване на контекстно-зависими поведения на играта; работа с ботове, реализация на физични взаимодействия; хореография на поведение на персонажите.
Избираема дисциплина за специалността “Компютърни системи и технологии” на Факултет по компютърни системи и технологии (ФКСТ), образователно-квалификационна степен “магистър”.
Лектори:
Лектори:
доц. д-р инж. Веселин Георгиев
Основните цели на дисциплината са изучаването на видовете системи за виртуална реалност, техните компоненти и разработката на приложения за виртуална реалност.
В рамките на курса се изучават различни видове системи за виртуална реалност и техните компоненти. Студентите се запознават с изграждането и представянето на виртуални сцени. Разглеждат се техники за стереоскопична визуализация и взаимодействие с виртуалната среда. Практическите занятия са насочени към разработката на софтуерни приложения за виртуална реалност.
Дисциплината е избираема учебна дисциплина за студенти от специалност “Компютърни технологии в нематериалната сфера (Компютърна визуализация и мултимедия)” на Факултет Компютърни системи и технологии (ФКСТ), ОКС “магистър”.
Лектори:
Основна задача на дисциплината е усвояване на фундаментални понятия за приложение на компютърните системи в процеса на проектиране и придобиване на умения за използване на съвременни програмни продукти.
Разглеждат се основни понятия за структурата и компонентите на САПР и начина на представяне на геометричната информация. Дават се необходимите сведения за основните характеристики на техническите средства и функционалните възможности на програмните системи. Съставят се умения за самостоятелна разработка на задачи с приложение на САПР. В резултат студентите придобиват знания и умения да използват разпространените в практиката системи за автоматизирано проектиране при изпълнение на учебно-изследователски задачи и дипломното проектиране.
Създават се умения за самостоятелна разработка на проблеми за моделиране и визуализиране на сложни геометрични обекти чрез програмни системи за геометрично моделиране и визуализиране, включително с технологиите на Виртуална и разширена реалност.
Дисциплината се води съвместно от гл. ас. д-р Димо Иванов Чотров, кат. ПКТ, ФКСТ и инж. Ангел Бъчваров, кат. АДП, МФ.
Дисциплината е избираема за редовни студенти по специалност “Компютърни системи и технологии на немски език” Факултет за Германско инженерно обучение и промишлен мениджмънт (ФаГИОПМ), ОКС „бакалавър“.
Лектори:
Учебната дисциплина “Географски информационни системи” има за цел студентите да изучат основната теория и начините за употреба на Географските информационни системи в инженерната практика.
В дисциплината се разглеждат въпроси, свързани с основните принципи на изграждане и използване на различни географските информационни системи. Разглеждат се методите за описание и обработка на геореферирани данни, проектирането и изграждането на гео-бази от данни и работа с тях. Демонстрират се различни варианти за приложение на географските информационни системи за решаване на практически задачи. Студентите се запознават с наличните програмни продукти за изграждане и работа с географски информационни системи.
Дисциплината е избираема за редовни и задочни студенти в специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на Факултет Компютърни системи и технологии, ОКС „магистър“.
Лектори:
доц. д-р инж. Мария Ангелова-Димитрова
Разширява познанията на студентите за съвременни технологии за програмиране и графични стандарти в областта на компютърната графика. Създава умения за реализиране на методи и техники за моделиране и текстуриране на 2D и 3D геометрични обекти.
Изучават се следните теми: графичен пакет 3ds max и предоставеният от пакета обектно-ориентиран скриптов език MaxScript; съвременна среда за разработка на програми Visual Studio .NET, език за програмиране C# и графичен интерфейс на устройство (GDI+); графичен стандарт OpenGL. Разглеждат се възможностите за: разширяване на функционалността на графичния пакет чрез създаване и вграждане на нов програмен код; за разработка на графични приложения, на базата на обслужване на събития в среда .NET; за създаване на 2D и 3D обекти с използване на графичната библиотека OpenGL.
Учебната дисциплина е:
Лектори:
Цел на дисциплината е запознаване на студентите със съвременни методи, подходи, технологии и приложения за извличане на информация от текст, уеб документи, бази от данни и откриване на знания от голeми масиви от данни.
Студентите се запознават с основни понятия и концепции, свързани с извличане на информация и откриване на знания. Разглеждат се теми, свързани с откриване и анализ на големи масиви от данни, алгоритми и методи за извличане на информация от колекции от данни, текстови и уеб документи. Представят се технологии за разработване на търсещи машини и платформи за обработка на големи масиви от данни. Изучават се интелигентни методи, техники, алгоритми и програмни средства за анализ и визуализация на данни, извличане и откриване на информация в съвременни приложения.
Дисциплината е избираема за редовни и задочни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на Факултет "Компютърни системи и технологии" (ФКСТ), ОКС „магистър“.
Лектори:
проф. д-р инж. Веска Ганчева
Главна дидактическа цел на дисциплината е усвояване на основни знания за компютъра като важно съвременно инженерно средство и придобиване на умения за използване на съвременни информационни технологии. Получените знания ще се използват в рамките на общотеоретичните, общотехническите и някои специални дисциплини, при изпълнение на УИР, НИР, дипломно проектиране и в професионалната реализация. Основна задача на дисциплината е усвояването на алгоритмизацията на задачите, програмирането им на конкретен програмен език от високо ниво и тяхното изпълнение в дадена операционна среда. Формират се основни понятия за структурата и действието на компютъра, начина и точността на представяне на информацията. Дават се необходимите сведения за някои основни класове алгоритми и структури от данни. Разглеждат се основните принципи на структурния подход на програмиране и реализацията им със средствата на един от алгоритмичните езици Паскал /C / Visual Basic. Другите възлови компоненти на учебната програма са генериране на таблици посредством EXCEL и приложение на ACCESS за създаване и операции с релационни бази от данни.
Задължителна учебна дисциплина за студенти от:
- направление „Машинно инженерство” на Машинно-технологичен факултет, ОКС „бакалавър“;
- машинни специалности на Енергомашиностроителен факултет, ОКС „бакалавър“;
- специалности: “Машиностроене и уредостроене”, „Мехатроника”, „Инженерна логистика” на Машиностроителен факултет, ОКС „бакалавър“.
Лектори:
доц. д-р инж. Даниела Минковска
Главна дидактическа цел на дисциплината е усвояване на основни знания за компютъра като важно съвременно инженерно средство и придобиване на умения за използване на съвременни информационни технологии. Получените знания ще се използват в рамките на общотеоретичните, общотехническите и някои специални дисциплини, при изпълнение на УИР, НИР, дипломно проектиране и в професионалната реализация. Основна задача на дисциплината е усвояването на алгоритмизацията на задачите, програмирането им на конкретен програмен език от високо ниво и тяхното изпълнение в дадена операционна среда. Формират се основни понятия за структурата и действието на компютъра, начина и точността на представяне на информацията. Дават се необходимите сведения за някои основни класове алгоритми и структури от данни. Разглеждат се основните принципи на структурния подход на програмиране и реализацията им със средствата на един от алгоритмичните езици Паскал /C / Visual Basic. Другите възлови компоненти на учебната програма са генериране на таблици посредством EXCEL и приложение на ACCESS за създаване и операции с релационни бази от данни.
Задължителна учебна дисциплина за студенти от:
- ПН 5.13 „Общо инженерство” и ПН 5.5 "Транспорт, корабоплаване и авиация" на Транспортен факултет, ОКС "бакалавър"
Лектори:
доц. д-р инж. Людмила Стоянова
Дисциплината "Информатика І" дава знания за основни принципи и концепции при създаването на програмни приложения в среда Delphi. В нея се разглеждат основните използвани в средата визуални компоненти и се демонстрира работата с тях при решаването на практически задачи. Изясняват се основите на обектно-ориентираното програмиране и на изграждането и употребата на потребителски класове и обекти. Демонстрира се работата с файлове и създаването на графични обекти в потребителски приложения.
Дисциплината е задължителна за студентите в специалност "Индустриален мениджмънт" на "Стопански факултет", ОКС "бакалавър".
Лектори:
доц. д-р инж. Мария Ангелова-Димитрова
Цел на дисциплината е да предостави фундаментални знания за компютри, компютърни системи и приложения, да развие умения за решаване на инженерни проблеми посредством компютър и програмиране на С, да подготви и поощри използването на компютърни средства в другите академични дисциплини и дейности.
Основните теми включват: Компютри и приложения, Съвременни информационни технологии, Компютърни комуникации, Компютърна архитектура, Техническо осигуряване, Управление на данни посредством компютър, Бройни системи, Програмно осигуряване, Операционни среди, Графичен потребителски интерфейс, Методология за решаване на проблеми посредством компютър. Компютърно програмиране, Програмни езици, Програмен език С – основни сведения. Фундаментални типове данни - представяне, операции. Изрази. Оператори. Въвеждане и извеждане на данни и резултати. Обработка на данни. Управляващи структури. Модулно програмиране. Функции. Предаване на параметри. Указатели. Операции с указатели. Структури от данни. Масиви, структури, обединения. Обработка на текст. Файлове. Препроцесор и макродефиниции.
Дисциплината е задължителна за студенти от специалност „Индустриално инженерство“ на Факултет за английско инженерно обучение, образователно-квалификационна степен „бакалавър“.
Лектори:
доц. д-р инж. Людмила Стоянова
Знанията и уменията по Информатика II създават предпоставки за многостранна реализация на студените и ги подготвят за последващи курсове в специализираните области на вградени софтуерни системи и компютърни системи за управление на отговорни технологични процеси. Дисциплината развива знания в областта на програмирането с процедурен език (ISO C) и усъвършенства уменията за работа в по-сложни програмни среди (Windows, MS Visual Studio). Допълват се основните понятия за структурата и действието на компютърните системи и начините за представяне и обработване на информацията.
Дисциплината е задължителен фундаментален учебен курс от учебната програма за студенти в специалност „Мехатроника“ и „Инженерна логистика” на „Машиностроителен факултет”, ОКС "бакалавър".
Лектори:
доц. д-р инж. Мария Ангелова-Димитрова
Целта на учебната дисциплина е студентите да изучат и да могат да прилагат информационните технологии в своята дейност, да избират подходящи за тях методи за обработка на данни, да поръчват и/или участват в създаване на нови програмни продукти.
В края на обучението си студентът ще познава и използва: основните информационни структури; информационните структури и операциите с тях; визуализация и бизнес графика; стандарти и приложни програмни пакети за обработка на данни. Ще да работи с програмни среди за офис автоматизацияи ще може да съставя прости информационни модели и да ползва продукти за управление на бази от данни.
Другите възлови компоненти на учебната програма са генериране на таблици посредством EXCEL и приложение на ACCESS за създаване и операции с релационни бази от данни.
Задължителна учебна дисциплина за студенти от ПН 5.13 „Общо инженерство” на Стопански факултет за специалност „Индустриален мениджмънт“.
Лектори:
доц. д-р инж. Людмила Стоянова
Целта на учебната дисциплина е да даде на студентите фундаментални познания от теорията и практиката на базите от данни и умения за анализ, спецификация, проектиране и приложение на информационни системи.
Обучаваните ще се запознаят с основните понятия, методи и средства за съхраняване, обработка и представяне на информация. Успешно завършилите обучението студенти ще придобият умения за прилагане на обектно-ориентиран подход за изграждане на програмни системи за управление на данни, както и за оценяване на потребителските качества на такива системи и на социалния ефект от използването им.
Задължителна учебна дисциплина за студенти от ПН 5.13 „Общо инженерство” на Машиностроителен факултет за специалност "Инженерна логистика", ОКС "бакалавър".
Лектори:
доц. д-р инж. Людмила Стоянова
След завършване на курса студентите ще могат да проектират, както и да използват съвременни средства за подпомагане вземането на решение. Усвоените знания ще се прилагат пpи изпълнeниeто на УИP, HИP и в диплoмнoтo пpoeктиpaнe.
Обучението по курса започва от разглеждането на концепцията за информацията, последвано от стъпките на процеса за вземане на решение и въздействието на информационните системи върху управлението. Обсъжда се анализа на решението - цикъл на вземане на решение, софтуерни средства, подпомагащи вземането на решение, както и системите, подпомагащи вземането на решение (DSS) и разликите им с мениджмънт информационните системи. В процеса на обучение се усвояват знания, нужни за създаване на мениджмънт информационни системи (MIS). Обсъждат се особеностите при проектирането на тези системи, като етап от тяхното създаване. Формират се знания и умения за изграждане на мениджмънт информационни системи.
Избираема учебна дисциплина за студенти от ПН 5.3 "Комуникационна и компютърна техника", специалност КТПП, ОКС "магистър".
Лектори:
доц. д-р инж. Людмила Стоянова
След завършване на курса студентите трябва да могат да прилагат Web-базирани технологии за бази от данни, мултимедийни и хипермедийни технологии, интернет услуги.
Основно застъпени теми са информационни системи и бази от данни, езици в системите с бази от данни, системи за управление на бази от данни (СУБД), мултимедийни системи и технологии, компресия на данни, проектиране и реализация на мултимедийни приложения, програмни средства за създаване на мултимедийни продукти, глобални мрежи и информационни системи и услуги, Web и услуги в Web, мултимедийни документи в Интернет.
Задължителна учебна дисциплина за студенти от специалност “Индустриално инженерство” на Факултета за Английско инженерно обучение, ОКС “магистър”. Обучението се провежда на английски език.
Лектори:
Целта на учебната дисциплина е студентите да изучат и да прилагат професионално подходите, методите и програмно- техническите средства в процеса на подготовка на проекта в съответствие конкретните потребности.
В края на обучението си студентът ще бъде в състояние да: осъществява пренос между различни програмни системи с цел интеграция на данни; работи с база данни и участие в екипи за подготовка на задания; съставя графици при управление на дейности, свързани с текущи и планови ремонти; участва в работата по проекти; управлява изпълнението на целите, ресурсите и сроковете на проекти; извършва подготвка на обяснителна записка с графична илюстрация и изчисления; подготви графичната част на проекта съгласно изискванията на стандарта; избере и приложи методи за автоматизиране (графична и изчислителни части) на трудоемки процеси при проектиране.
Дисциплината е задължителна за редовни и зодочни магистри по специалност „Електроенергетика и електрообзавеждане“ на Електротехнически факултет.
Лектори:
доц. д-р инж. Людмила Стоянова
След завършване на курса студентите трябва да могат да анализират съществуващи решения от областта на 3D компютърна анимация и специалните ефекти и да могат да използват тези методи и техники при създаване на собствени ефекти и решения. Усвоените знания ще се прилагат при изпълнението на УИP, HИP и в диплoмнoтo пpoeктиpaнe.
Основна задача на курса е изучаването на методите за създаване и редактиране на анимация на тримерни обекти. В процесът на обучението се усвояват фундаменталните знания, нужни за анализ на съществуващи специални ефекти и на компютърни анимации. Специално място заема изучаването и приложението на методите за описание и реализация на различни природни феномени и явления. Обсъждат се особеностите при визуализация и анимация на сложни явления и обекти от областта на техниката. Формират се знания и умения за използване на съвременни програмни продукти при решаване на конкретен проблем.
Дисциплината е задължителна за редовни студенти по специалност „Компютърни технологии в нематериалната сфера (Компютърна визуализация и мултимедия)“ на Факултет по Компютърни системи и технологии (ФКСТ), ОКС „магистър“.
Лектори:
доц. д-р инж. Веселин Георгиев
Основните цели на дисциплината са изучаването на методите за визуализация на данни получавани от експерименти чрез използване на различни техники за работа с скаларни данни – непрекъснати и дискретни полета, както и с векторни данни. Формират се знания и умения за използване на съвременни програмни продукти при решаване на конкретен проблем.
След приключване на обучението по дисциплината студентите ще познават принципите и методите за визуално представяне данни, събирани от експерименти и алгоритми за практическата им реализация. Ще бъдат придобити практически умения за визуализация на данни от инженерни и приложни области с използване на достъпни програмни продукти.
Дисциплината е задължителна за редовни студенти по специалност „Компютърни технологии в нематериалната сфера (Компютърна визуализация и мултимедия)“ на Факултет по Компютърни системи и технологии (ФКСТ), ОКС „магистър“.
Лектори:
доц. д-р инж. Димитър Божков
Целта на курса е изучаването на принципите и методите на компютърната графика и приложението им за решаване на задачи за интерактивна визуализация.
Представят се основните понятия и задачи на компютърната графика и се дават необходимите сведения за някои класове алгоритми и видове модели. Подробно се разглеждат принципите на действие на графичните устройства и наличните ограничения, начините за описание на геометрични модели и представянето им в компютъра, основните функции на графични пакети, двумерни и тримерни координатни трансформации, видове проекции и тяхното описание, параметри на наблюдението и визуална трансформация, верижна трансформация на скелетен модел. Обсъждат се особеностите при моделирането и визуализацията на сложни обекти. Създават се умения за самостоятелна разработка на софтуерни приложения за интерактивна визуализация.
Дисциплината е избираема за редовни студенти по специалност “Компютърни системи и технологии на немски език” Факултет за германско инженерно обучение и промишлен мениджмънт (ФаГИОПМ), ОКС „бакалавър“.
Лектори:
Дисциплината има за цел да запознае студентите c най-важните методи за изграждането на графични приложения и работа с тях.
Разглеждат се следните основни теми: съвременни интерактивни графични компютърни системи и приложения; основни понятия от областта на компютърна графика: примитиви, модели, растерна/векторна графика; основни геометрични примитиви за представяне на двумерни и тримерни графични обекти; представяне на модели на обекти чрез двумерни и тримерни трансформации; използване на хомогенни координати; изграждане на двумерни изображения – прозорци и рамки за наблюдение; основни алгоритми за растеризация; създаване на интерактивни графични приложения; модели на тримерни изображения; тримерни геометрични трансформации; модели на цветове; сплайнови криви и повърхнини; основни методи за предварителна обработка на растерни изображения.
Задължителна учебна дисциплина за редовни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на Факултет по Компютърни системи и технологии (ФКСТ), ОКС „магистър“-изравнително обучение .
Лектори:
Лектори:
доц. д-р инж. Мария Ангелова-Димитрова
Целта на учебната дисциплина е студентите да получат знания и умения за работа с информационни системи, съдържащи мултимедийни данни. В първата част на дисциплината се разглеждат основните въпроси на структурата и дизайна на такива информационните системи. Отделено е специално внимание на методите и средствата за представяне на данните в тях - графики, аудио, изображения – статични и анимирани, видео, както и на методите и средствата за търсене на информация. Изграждат се умения за търсене на мултимедийна информация. Втората част на дисциплината е свързана с представяне и търсене на мултимедийна информация в Интернет. Изучават се най-разпространените мрежови протоколи и предлаганите услуги. Представя се развитието на 3D графика в Интернет. Прави се сравнение на различните технологии. Акцентира се върху различните възможности за отдалечено консултиране с web базирани информационни системи, съдържащи нетекстови данни.
Обучаемите ще се запознаят с основни понятия, методи и средства за търсене и представяне на различни мултимедийни типове данни в информационните системи.
Учебната дисциплина е:
Лектори:
доц. д-р инж. Людмила Стоянова
Основна цел на дисциплината е да даде фундаментални понятия за базовите мултимедийни технологии и да се усвои една авторска мултимедийна среда, както и свойства на скриптов език, като обектно-ориентиран език за програмиране. След завършване на курса студентите трябва да могат да познават съществуващи решения в мултимедийните технологии, да използват мултимедийни методи при създаване на собствени ефекти и да познават базов скриптов език и неговите възможности. Изучават се основните понятия и обекти на мултимедийните среди, структурата и йерархията им, структурите за управление и специфичните особености на скриптов език. Показват се възможностите за връзка с други приложения. Изучават се и методи за създаване и вграждане на възможности за работа със звук, видео и анимирана графика в мултимедийните приложения. Лабораторните упражнения подпомагат практическото усвояване на материала в съвременни програмни среди. Курсовата работа включва разработване на съдържателната и графична части на сценарий ориентиран към иновациите в областта на интерактивните технологии.
Дисциплината е избираема за редовни студенти по специалност „Компютърно проектиране и технологии в машиностроенето“ на Машинно Технологичен Факултет , ОКС „бакалавър“.
Лектори:
Основните цели на дисциплината са да се дадат фундаментални понятия за базовите мултимедийни технологии и изучаването на методите за създаване и редактиране на обекти със сложна геометрична форма и йерархична структура и овладяването на принципите за визуализацията им чрез специализирани компютърни системи. След завършване на курса студентите трябва да могат да разработват мултимедийни продукти и да използват съвременни програмни продукти при решаване на конкретен проблем. Изучават се основните понятия и обекти на мултимедийните среди, структурата и йерархията им, структурите за управление, подпрограми и специфичните особености на скриптов език. Изучават се основните принципи и методите за построяване и визуализация на геометрични модели в системите за виртуална реалност, както и възможностите за описание и взаимодействие с виртуални светове в уеб среда.
- Избираема дисциплина за редовни студенти по специалност „Компютърно проектиране и технологии в машиностроенето“ на Машинно Технологичен Факултет, ОКС „магистър“.
Лектори:
доц. д-р инж. Даниела Минковска
Основна цел на дисциплината е да даде фундаментални понятия за базовите мултимедийни технологии и да се усвои една авторска мултимедийна среда, както и свойства на скриптов език, като обектно-ориентиран език за програмиране. След завършване на курса студентите трябва да могат да познават съществуващи решения в мултимедийните технологии, да използват мултимедийни методи при създаване на собствени ефекти и да познават базов скриптов език и неговите възможности.
Изучават се основните понятия и обекти на мултимедийните среди, структурата и йерархията им, структурите за управление и специфичните особености на скриптов език. Показват се възможностите за връзка с други приложения. Изучават се и методи за създаване и вграждане на възможности за работа със звук, видео и анимирана графика в мултимедийните приложения. Лабораторните упражнения подпомагат практическото усвояване на материала в съвременни програмни среди. Курсовата работа включва разработване на съдържателната и графична части на сценарий ориентиран към иновациите в областта на интерактивните технологии.
Учебната дисциплина е:
Лектори:
доц. д-р инж. Даниела Минковска
Цел на дисциплината е запознаване с концепцията за обектно-ориентирано програмиране и езика за програмиране Java. Акцентира се на класове и обекти, използване на обектно-ориентирано моделиране и изграждане на йерархии от класове, като се представят различни подходи за постигане на определена цел и се обсъждат предимствата и недостатъците на конкретните реализации. Специално внимание се отделя на програмните техники, средствата и инструментите на езика Java за разработка на различни видове приложения.
Основни теми: принципи на oбектно-ориентирано програмиране - абстракция, енкапсулация, наследяване и полиморфизъм; изрази и операции; управляващи конструкции, прихващане и обработка на изключения; класове, членове на клас, методи, конструктори, предефинирани методи; статични полета и методи, обекти – инстанции на клас, тестови класове, обвивки на класовете; масиви – сортиране и търсене; символни низове – клас String; същност на наследяването, производни класове, абстрактни методи и класове, иинтерфейси; GUI в Java; Swing компоненти, пакети, входно/изходни потоци, колекции и др.
Дисциплината е задължителна за редовни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на Факултет "Компютърни системи и технологии" (ФКСТ), ОКС„магистър“-изравнително обучение.
Лектори:
Лектори:
проф. д-р инж. Веска Ганчева
Предназначението на дисциплината е да даде на студентите основни знания и умения по обектно-ориентирано програмиране чрез прилагане на съвременни програмни технологии в конкретна операционна среда.
Въвеждат се основните принципи и техники на обектно-ориентираното проектиране: абстракция, капсулиране, модулност, класове, обекти, интерфейси, наследяване и полиморфизъм. Изучават се базовите концепции и обекти на програмния език Java: синтаксис и семантика, типове данни и структури от данни, управляващи структури и изключения, класове и обекти, приложения и аплети. Разглеждат се принципи и подходи за създаване на програми, управлявани от събития, в стационарна среда и в Интернет. Студентите придобиват умения за проектиране и създаване на полезни интерактивни потребителски интерфейси.
Дисциплината е задължителна за редовни студенти по специалност „Компютърно проектиране и технологии в машиностроенето“ на Машинно-технологичен факултет (МТФ) при ТУ – София за образователно-квалификационната степен „бакалавър“.
Лектори:
проф. д-р инж. Веска Ганчева
Да създаде умения в студентите за решаване на проблеми, използвайки обектно-ориентиран програмен език.
Основните теми са: методология на обектно-ориентираното програмиране; въведение в езика Java; типове данни – обекти и примитивни: целочислени, реални, символни, булеви, изрази, приоритет на операторите, преобразуване на данните, низ, променливи и константи, оператори за присвояване; управляващи структури – разклонения и цикли, bleak и continue; масиви; класове – декларация, модификатори на клас, декларация на променливи, декларация на методи, конструктори, обекти, извикване на членове на класа, статични променливи и статични методи, абстрактни класове и абстрактни методи, методи на аплети; наследяване – декларация на клас, декларации на конструктори, презареждане на методи, предефиниране на методи на екземплярите, скриване на методи на класа, скриване на променливи, множествено наследяване, вградени класове; интерфейси – дефиниция, декларация на интерфейс, реализиране на интерфейс, използване на интерфейс като тип; полиморфизъм – чрез интерфейси, чрез наследяване; събития и слушатели; графичен потребителски интерфейс; изключения; входно/изходни потоци – текстови файлове, двоични файлове; многонишково програмиране.
Дисциплината е избираема за студенти от специалност „Индустриално инженерство“ на Факултет за английско инженерно обучение, образователно-квалификационна степен „бакалавър“.
Лектори:
В курса основно се разглеждат синтеза и анализа на алгоритми на базата на обектно-ориентираното дефиниране и решение на проблемите. Статичните и динамични модели се представят чрез диаграми. Коректност на изготвени алгоритми и програми се извършва с верификационни методи. Прилагат се методите на специалните нотации. Предмет на курса са най-често срещаните проблеми на обработката на информация: сортиране, сравняване, търсене, дефиниране на ключове (хеш-таблици). Курсовата работа включва примери за: изготвяне на алгоритми; верификация, анализ на изчисление и изразяване в О-нотация, диаграма на динамичен модел, методи за обработка на дървовидна структура от обекти. В лабораторните упражнения се изготвя пакет за обработка на геометрични обекти, който включва базови класове, абстрактен клас, интерфейс, аплет.
Дисциплината е задължителна за студенти от специалност „Компютърни системи и технологии“ (на немски език) във Факултет за германско инженерно обучение и промишлен мениджмънт, образователно-квалификационна степен „бакалавър“.
Лектори:
Курсът “Облачни технологии” прави въведение в основните понятия, характеристики и услуги в облачните технологии, архитектури на основни платформи за облачни изчисления и облачни операционни системи. Разглеждат се възможностите за виртуализация – видове, клъстерни и GRID технологии. Изучават се методи за управление на паметта, безопасност и защита при работа с облачните технологии. Основната цел на курса е да осигури подготовка на студентите за облачните технологии, платформи, услуги и архитектури, виртуализация, основните концепции на публичните облачни услуги IaaS, PaaS и SaaS, и приложението им в публични облачни платформи.
Дисциплината е избираема за редовни и задочни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на Факултет „Компютърни системи и технологии“, ОКС „магистър“.
Лектори:
Основна цел на дисциплината е да даде фундаментални знания за базовите мултимедийни понятия, основните мултимедийни данни и тяхната обработка със средствата на специализирани програмни среди. След завършване на курса студентите трябва да познават тези среди и да могат да обработват различните видове мултимедийни данни, приложими в различни форми и етапи на обучение, дизайн, маркетинг, игри и др. Изучават се основните понятия и характеристики на видовете мултимедийни данни и средите за тяхната обработка. Показват се възможностите за връзка между различните приложения. Лабораторните упражнения подпомагат практическото усвояване на материала в съвременни програмни среди (Photoshop, CorelDraw, AutoCad, Adobe Premier, ToolBook и др.). Курсовата работа включва разработване на съдържателната и графична части на сценарий, ориентиран към иновациите в областта на интерактивните технологии.
Дисциплината е избираема за редовни и задочни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на Факултет „Компютърни системи и технологии“, ОКС „магистър“.
Лектори:
Учебната дисциплина “Основи на изкуствения интелект” има за цел студентите да изучат и да могат да прилагат основните формализми за представяне и използване на знания в системи с изкуствен интелект и да се запознаят с логическото програмиране.
Знанията и уменията по дисциплината запознават студентите с основни теоретични въпроси при изграждането на системи с изкуствен интелект и с логическото програмиране. Разглежда се работата и особеностите на експертните системи и невронните мрежи като представители на двата основни подхода при изграждането на системи с изкуствен интелект. В края на обучението си студентът ще познава принципите на работа на системите с изкуствен интелект и приложението им в практиката, познава особеностите на логическото програмиране и ще решава практически задачи на езика Пролог, ще умее да съсздава функционални приложения в средата на Visual Prolog.
Дисциплината е избираема за редовни и задочни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на Факултет „Компютърни системи и технологии“ (ФКСТ), ОКС „магистър“.
Лектори:
доц. д-р инж. Мария Ангелова-Димитрова
Основните цели на дисциплината са запознаването с основните елементи, участващи при разработката на компютърни игри, и разглеждане на някои от възможностите за тяхната реализация.
В рамките на курса се изучават основите, необходими за разработката на различни жанрове компютърни игри. Студентите се запознават с концепции като генератор на компютърни игри, математика и физика в контекста на компютърните игри, дизайн на игри, мрежови игри, изкуствен интелект и др. По време на лабораторните упражнения студентите разработват прости игри или примерни реализации на алгоритми, с които са се запознали по време на лекциите.
Свободно избираема учебна дисциплина за студенти от специалност “Компютърни технологии и приложно програмиране” на Факултет по компютърни системи и технологии (ФКСТ), образователно-квалификационна степен “магистър”.
Лектори:
Лектори:
Избираема дисциплина за студенти, обучавани за получаването на образователно-квалификационна степен „магистър“ по специалност Компютърни системи и технологии (на немски език) във Факултет за германско инженерно обучение и промишлен мениджмънт, ТУ – София.
Създава умения за индивидуална работа на студентите и работа в екип при разрешаване на проблеми чрез използване на съвременни софтуерни технологии на .NET Framework и програмния език C#. Изучените теми и усвоените технологии се прилагат при разработка на дипломни проекти.
Лектори:
Изучените теми и усвоената технология ce прилагат в paмкитe нa oбщoтexничecкитe и cпeциaлни диcциплини и пpи изпълнeниeто нa УИP, HИP и в диплoмнoтo пpoeктиpaнe.
Изучава се cтpуктуpaтa и дeйcтвиeтo нa компютърна система и се разглежда нaчинa нa пpeдcтaвянe нa инфopмaциятa. Придобиват се знания и се създaвaт умeния зa caмocтoятeлнa paзpaбoткa нa пpoблeми. Дaвaт ce нeoбxoдимитe cвeдeния зa някoи ocнoвни клacoвe aлгopитми и cтpуктуpи дaнни. Paзглeждaт ce ocнoвнитe пpинципи нa cтpуктуpния пoдxoд в пpoгpaмиpaнeтo и peaлизaциятa им cъc cpeдcтвaтa нa кoнкpeтeн aлгopитмичeн eзик oт виcoкo нивo (ISO C). B peзултaт cтудeнтитe получават теоретична и практическа подготовка за изпoлзване на нaличнaтa в университета и шиpoкo paзпpocтpaнeнaтa в пpaктикaтa компютърна тexникa. Лабораторните упражнения се организират в зали, обзаведени с компютри в среда на Windows.
Дисциплината е задължителна за студенти от специалност „Компютърни системи и технологии“ (на немски език) във Факултет за германско инженерно обучение и промишлен мениджмънт, образователно-квалификационна степен „бакалавър“.
Лектори:
Дисциплината има за цел усвояване на фундаментални понятия за използване на компютрите и придобиване на навици за съвременна технология на програмиране в конкретна операционна среда.
Разглеждат се основни понятия за структурата и действието на компютъра и начина на представяне на информацията. Създават се умения за самостоятелна разработка на проблеми. Дават се необходимите сведения за някои основни класове алгоритми и структури от данни. Разглеждат се основните принципи на структурния подход в програмирането и реализацията им със средствата на конкретен алгоритмичен език от високо ниво (ISO C). В резултат студентите ще придобият умения за използване на разпространените в практиката операционни системи и съвременни средства за комуникация, както и да решават инженерни задачи със средствата на език за програмиране от високо ниво.
Дисциплината е задължителна за редовни и задочни студенти по специалност “Електротехника” и “Енергоенергетика и електрообзавеждане” на Електротехнически факултет (ЕФ) и за редовни студенти по специалност "Автоматика, информационна и управляваща техника" на Факултет по автоматика (ФА), ОКС„бакалавър“.
Лектори:
проф. д-р инж. Веска Ганчева
Лектори:
Дисциплината има за цел усвояване на фундаментални понятия за използване на компютрите и придобиване на навици за съвременни технологии на програмиране. Изучават се основни класове алгоритми и структури данни и реализацията им със средствата на конкретен алгоритмичен език от високо ниво (С). Разглеждат се принципите на структурния подход в програмирането. В резултат студентите ще придобият умения за използване на разпространените в практиката операционни системи и съвременни средства за комуникация, както и да решават инженерни задачи със средствата на език за програмиране от високо ниво.
Основни теми: Изчислителна система и принцип на програмното управление; Операционни системи ‒ Windows; Програмни езици; Интегрирани среди за разработка на програми; Етапи за решаване на проблеми – алгоритми, видове, представяне; Информация и представяне – обекти и операции с обекти; Стандартен вход/изход; Управляващи структури и представянето им; Принципи на модулното програмиране – подпрограми, дефиниране, механизми за обмен на данни; Масиви и указатели; Класове памет и видове променливи; Понятие за файл – текстови файлове за обмен на информация; Технология на програмирането ‒ концепции за разработка на програмни продукти, стил на програмиране, програмна документация.
Задължителна дисциплина за редовни студенти по специалности „Електроника“ на Факултет по Електронна техника и технологии (ФЕТТ) и „Телекомуникации” на Факултет по Телекомуникации (ФТК), ОКС „бакалавър“.
Лектори:
доц. д-р инж. Мария Ангелова-Димитрова
Лектори:
проф. д-р инж. Веска Ганчева
Студентите придобиват знания за начините на представяне на данни от различен тип в паметта на компютъра, за съхранение на данни на външен носител, за организацията на паметта на компютъра. Създават се умения за самостоятелна разработка на проблеми. Разглеждат се основните принципи на процедурното програмиране и реализацията на алгоритми със средствата на конкретен език за програмиране (С).
Разглеждат се прости и структурирани типове данни, както и достъп до данни чрез указатели. Специално внимание се обръща на работа със символни низове, използване на динамична памет, създаване и поддържане на текстови и двоични файлове. Разглеждат се структурите като отделен тип данни, възможности за достъп до елементите на структури. Разглежданите понятия и концепции се илюстрират с програми, разработвани с утвърден и мощен език за програмиране С в съвременна среда за разработка на програми.
Задължителна дисциплина за редовни и задочни студенти по специалности “Електротехника” и “Енергоенергетика и електрообзавеждане” на Електротехнически факултет (ЕФ) при ТУ–София за образователно-квалификационна степен „бакалавър“.
Лектори:
проф. д-р инж. Веска Ганчева
Цел на дисциплината е запознаване с алгоритмичен език за програмиране Java. Акцентира се на синтаксиса и семантиката на езиковите форми, като се представят различни подходи за постигане на определена цел и се обсъждат предимствата и недостатъците на конкретните реализации. Специално внимание се отделя на GUI в Java.
Основни теми: oбектно-ориентирано програмиране; изрази и операции; управляващи конструкции, прихващане и обработка на изключения; обекти в Java, декларация на клас, членове на клас, методи, конструктори, предефинирани методи; статични полета и методи, обекти – инстанции на клас, тестови класове, обвивки на класовете; масиви – сортиране и търсене; символни низове – клас String; същност на наследяването, производни класове и наследяване, абстрактни методи и класове, иинтерфейси; GUI в Java; Swing компоненти, пакети, входно/изходни потоци, колекции и др.
Дисциплината е задължителна за редовни студенти по специалност „Електроника“ на Факултет по електронна техника и технологии (ФЕТТ), ОКС „бакалавър“.
Лектори:
проф. д-р инж. Веска Ганчева
Изучаване на подходите, методите, техническите средства и основните принципи на структурния подход в програмирането с цел на тяхното приложение в различни предметни области. Създаване на умения за поддържане и обработка на бинарни и текстови файлове. Получаване на познания за програмиране на ниско ниво – работа с отделни битове и за принципите на работа със структури от данни за реализацията на основни алгоритми в програмирането.
Основни теми: Препроцесор на С - включване на файлове; Макроси и функции; Алгоритми за търсене в низове; Работа с динамични данни; Рекурсия; Работа със структури и обединения: Бинарни файлове и обработката им; Структура на програма на С - разделно компилиране; Указатели към функции и масиви от функции; Статична и динамична реализация на основни алгоритми - стек, опашка, едносвързани списъци; Запис и четене на свързани структури от данни в бинарен файл; Програмиране на ниско ниво - побитови операции.
Задължителна учебна дисциплина за редовни студенти по специалности „Електроника“ на Факултет по "Електронна техника и технологии" (ФЕТТ) и „Телекомуникации” на Факултет по "Телекомуникации" (ФТК), ОКС „бакалавър“.
Лектори:
доц. д-р инж. Мария Ангелова-Димитрова
Лектори:
Целта на учебната дисциплина е студентите да усвоят знания и умения за програмиране на езика C#. Разглежда се платформата .NET, както и програмните техники, средствата и инструментите на езика C# за разработка на различни видове приложения.
След завършване на курса студентите ще придобият умения за създаване на различни видове софтуерни приложения на езика C# – приложения с GUI, обработка на събития, използване на колекции за лесна обработка на сложни данни, работа с потоци от данни, файлове и директории, обработка на грешки чрез изключения, решаване на алгоритмични проблеми. Обръща се внимание на типове данни, базови структури от данни (масив, колекция, структура, множество, стек, опашка, списък, речник, както и операциите върху тях – добавяне, търсене, изтриване, промяна, въвеждане и отпечатване), концепции за програмиране на C#, работа със C# заявки и LINQ, сериализация и десериализация, визуално програмиране, компонентно тестване.
Дисциплината е задължителна за редовни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на Факултет "Компютърни системи и технологии" (ФКСТ), ОКС „магистър“-изравнително обучение.
Лектори:
проф. д-р инж. Веска Ганчева
Целта на курса е даде на студентите задълбочена представа за концепциите, стратегиите за проектиране, съвременните инструменти и интегрирани средства, необходими за създаване, тестване и реализация на приложения за Android базирани мобилни телефони и устройства.
В дисциплината са включени широк набор от теми, обхващащи: проектиране и реализация на мобилни потребителски интерфейси, управление и жизнен цикъл на мобилни приложения, многонишкова реализация, комуникация между процеси, управление на динамично съдържание, геолокация и работа с карти, мрежи и уеб услуги, съхраняване на данни и връзка с бази от данни и др.
Избираема учебна дисциплина за редовни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на Факултет по компютърни системи и технологии (ФКСТ) на ТУ – София за образователно-квалификационна степен „магистър“.
Лектори:
Лектори:
гл. ас. д-р инж. Елена Калчева-Йовкова
Основни цели на дисциплината са изучаването на паралелни алгоритми, тяхното имплементиране за графични процесори, както и приложения на програмирането за графични процесори.
В рамките на курса се изучават техники за програмиране и паралелни алгоритми за графични процесори. Разглеждат се библиотеки за паралелно програмиране за графични процесори и различни области на приложение на програмирането за графични процесори. По време на лабораторните упражнения се имплементират алгоритми в областите на компютърната графика и обработката на изображения.
Избираема учебна дисциплина за редовни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на Факултет по компютърни системи и технологии (ФКСТ) на ТУ – София за образователно-квалификационна степен „магистър“.
Лектори:
Лектори:
Този курс има за задача да запознае студентите с основните принципи, идеи, характеристики и области на приложение на съвременните програмни езици. За целта се разглеждат някои от най-често използваните програмни парадигми и програмните езици, които реализират тези парадигми. Упражненията се провеждат на езика Python.
Основни теми: основни характеристики и идеи на програмните парадигми; основни програмни парадигми (императивна, функционална, логическа и обектно-ориентирана парадигма), скриптова програмна парадигма, парадигма за конкурентно програмиране, аспект-ориентирана програмна парадигма.
Курсът е насочен към студенти от образователно-квалификационна степен „бакалавър“; година:1, семестър:2.
Лектори:
доц. д-р инж. Веселин Георгиев
Програмни средства за Интернет е задължителен учебен курс от магистърската програма на специалността „Приложна математика“ от професионално направление 4.5. Математика. Знанията и уменията по Програмни средства за Интернет създават предпоставки за многостранна реализация на студените в областта на съвременните компютърни технологии, при проектиране и реализиране на сложни софтуерни проекти на базата на обектно-ориентираното програмиране.
Целта на учебната дисциплина е студентите да изучат и да могат да прилагат концепциите на обектно-ориентираното програмиране на базата на програмния език Java.
Лектори:
Предназначението на дисциплината е да запознае студентите със съвременни стратегии за ефективно взаимодействие между човека и компютъра, основани на отчитане на човешки фактори при проектиране на потребителските интерфейси на приложните програмните системи.
Въвеждат се интердисциплинарни знания за структурата и елементите на взаимодействието човек-компютър от приложни компютърни науки, софтуерна ергономия и когнитивна психология. Дефинират се основни понятия, принципи, проблеми и решения в разглежданата област. Разглеждат се подходи, методи и средства за анализ, проектиране и създаване на съобразени с човешки фактори потребителски интерфейс. Представят се адаптивни и разпределени интерфейси. Провежда се експериментална лабораторна практика по проектиране и изработване на прототипи на интефейси на разнородни софтуерни системи и приложения.
Дисциплината е задължителна за редовни студенти по специалност „Компютърни технологии в нематериалната сфера“ и избираема за редовни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на факултет „Компютърни системи и управление“ на Технически университет – София за образователно-квалификационната степен „магистър“.
Лектори:
Целта на курса е да даде познания относно анализа и разпознаването на съдържанието на визуални изображения. След завършване на курса студентите трябва да познават различни подходи, методи и средства за получаване, обработване и анализ на визуални изображения и да могат да ги прилагат в конкретни приложения на системите за компютърно зрение.
Основните теми, разглеждани в курса са свързани със запознаване с: Апаратната и информационната структура на система за компютърно зрение и йерархията на обработка на визуална информация; Предварителна обработка на визуални изображения. Методи за филтрация; Откриване на контури на обектите; Отделяне на признаци и сегментация на хомогенни области; Сегментиране с използване на текстурен анализ; Анализ на 3D визуални сцени. Структурно-лингвистични методи на разпознаване. Анализ на стерео двойки изображения; Принципи и методи на разпознаване на образи. Рaзпознаване на образи чрез модели. Интензитетно и геометрично базирани методи за разпознаване. Математически и статистически методи за разпознаване. Обучаващи алгоритми; Невронни мрежи и зрение. Приложения на системите за компютърно зрение.
Избираема дисциплина за редовни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на факултет „Компютърни системи и технологии“ (ФКСТ), на Технически университет – София за образователно-квалификационната степен „магистър“.
Лектори:
Лектори:
доц. д-р инж. Мария Ангелова-Димитрова
Цел на дисциплината е усвояването на фундаментални познания за разпределени компютърни системи и приложения, конкурентно, разпределено и паралелно програмиране. В резултат на обучението студентите ще придобият познания, умения и навици за използване на разглежданите технологии за решаване на инженерни задачи.
Основни теми: Разпределени компютърни системи – проектиране, архитектури, слоеве, мидълуеър. Технологии за синхронно, асинхронно, многонишково, паралелно и мрежово програмиране. Модел на конкурентни и разпределени изчисления. Паралелна обработка на данни. Програмни езици за разпределени изчисления. Разпределени данни – модели и езици за манипулиране на данни. Проектиране и управление на разпределени бази данни. Поточна обработка на данни. Паралелни бази данни.
Задължителна дисциплина за редовни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ във Факултет Компютърни системи и технологии (ФКСТ) на ТУ – София за образователно-квалификационна степен „магистър“.
Лектори:
проф. д-р инж. Веска Ганчева
След завършване на курса студентите трябва да могат да използват методите и технологиите за реалистична компютърна графика и анимация. Усвоените знания ще се прилагат пpи изпълнeниeто на УИP, HИP и в диплoмнoтo пpoeктиpaнe.
Основна задача на курса е изучаването на методите за създаване и редактиране на обекти със сложна геометрична форма и йерархична структура и овладяването на принципите за реалистичната им визуализация с компютър. В процесът на обучението се усвояват фундаменталните знания, нужни за създаване на реалистични графични изображения и начините за приложение на тези знания при работа с конкретен продукт за реалистична компютърна графика. Обсъждат се особеностите при моделирането, визуализацията на сложни обекти от областта на техниката. Формират се знания и умения за използване на съвременни програмни продукти при решаване на конкретен проблем.
Дисциплината е задължителна за студенти от специалности „Компютърни технологии и приложно програмиране“ и „Компютърни технологии в нематериалната сфера“ на Факултет по компютърни системи и управление (ФКСУ), образователно-квалификационна степен „магистър“.
Лектори:
Курсът запознава студентите с теорията на алгоритмизиране, анализ на сложността и ресурсоемкостта на алгоритми и синтез на оптимални алгоритми. Разглеждат се класически групи от алгоритми: обработка на числа, сортировки, търсене, хеширане, дървовидни структури, рекурсии, списъчни структури, граф и обработка на графи. Проиграват се и анализират класически алгоритмични решения.
Задължителна дисциплина за редовни студенти по специалност „Информационни технологии в индустрията“ на факултет „Компютърни системи и технологии“ на Технически университет – София за образователно-квалификационната степен „бакалавър“.
Лектори:
Лектори:
доц. д-р инж. Даниела Минковска
Основните цели на дисциплината са изучаването на видовете системи за виртуална реалност, техните компоненти и разработката на приложения за виртуална реалност.
В рамките на курса се изучават различни видове системи за виртуална реалност и техните компоненти. Студентите се запознават с изграждането и представянето на виртуални сцени. Разглеждат се техники за стереоскопична визуализация и взаимодействие с виртуалната среда. Практическите занятия са насочени към разработката на софтуерни приложения за виртуална реалност.
Дисциплината е избираема учебна дисциплина за редовни и задочни студенти в специалност “Компютърни технологии и приложно програмиране” на Факултет Компютърни системи и технологии (ФКСТ), ОКС “магистър”.
Лектори:
Целта на курса e да въведе студентите във възможностите на скриптовите езици, да представи разликата между тях и системните езици за програмиране при създаване и интерпретиране на скриптове като се използват възможностите на езика Python.
Дисциплината осигурява основни познания за парадигмата на скриптовите езици и въведение в програмирането на Python. Разглеждат се аритметични и булеви операции, управляващи конструкции, символни низове и регулярни изрази, вградени структури от данни, потребителски функции, модули, текстови файлове, грешки и изключения, класове, обекти и наследяване; управление на бази от данни и динамично web съдържание.
Задължителна учебна дисциплина за редовни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на Факултет по Компютърни системи и технологии (ФКСТ), ОКС „магистър“-изравнително обучение.
Лектори:
Лектори:
гл. ас. д-р инж. Елена Калчева-Йовкова
Този курс има за задача да запознае студентите с основните принципи на създаването на софтуерните архитектури, характерните особености и ограничения на различните видове архитектури, както и приложимостта на тези архитектури.
В курса се изучават основните софтуерни стилове и спецификата на архитектурните шаблони.
Курсът завършва с изучаване на различните дизайнерски шаблони и свързаните с тях проблеми в реални проекти.
Курсът е насочен към студенти от ОКС "магистър"; година: 1, семестър: 1
Лектори:
Лектори:
доц. д-р инж. Веселин Георгиев
Основната цел на дисциплината е да осигури подготовка на студентите за софтуерното инженерство като практическа дисциплина и да им даде основни познания за индустриалните методи за производство на софтуер.
Основни теми: софтуерен проект, жизнен цикъл на софтуерния продукт, UML, спецификация на изискванията към софтуерен продукт, особености на проектирането на софтуер, методи и средства за производство на софтуер, архитектурен проект, средства за настройка на софтуерни продукти, управление на софтуерни проекти.
Дисциплината е задължителна за редовни и задочни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ и избираема за студенти по специалност "Компютърни технологии в нематериалната сфера (Компютърна визуализация и мултимедия)" на Факултет "Компютърни системи и технологии" (ФКСТ), ОКС „магистър“.
Лектори:
проф. д-р инж. Веска Ганчева
Този курс има за задача да запознае студентите с основните принципи, методи и техники на софтуерното инженерство, използвани при производството и създаването на качествени програмни продукти и системи. За описание и моделиране на проектите и процесите на производство на софтуерни продукти се използва езика UML.
Основни теми: софтуерни процеси и модел на производство на програмни продукти; софтуерни модели; софтуерен дизайн и архитектура на програмни приложения; управление на проекти; управление на качеството на производството на програмни продукти.
Курсът е насочен към студенти от образователно-квалификационна степен „бакалавър“; година: 3, семестър: 2.
Лектори:
доц. д-р инж. Веселин Георгиев
Изучаване на основните принципи, методите и средствата на структурния подход в програмирането с цел тяхното приложение в различни предметни области. Създаване на умения за поддържане и обработка на бинарни и текстови файлове. Получаване на познания за базови и по-сложни структури от данни, за тяхното представяне в паметта и за тяхното съхранение, обработка и модифициране. Запознаване с принципите на работа със структури от данни за реализацията на основни алгоритми в програмирането.
Основни теми: Препроцесор на С ‒ включване на файлове; Макроси и функции; Алгоритми за търсене в низове; Работа с динамични данни; Рекурсия; Работа със структури и обединения; Бинарни файлове и обработката им; Структура на програма на С ‒ разделно компилиране; Указатели към функции и масиви от функции; Статична и динамична реализация на основни алгоритми – стек, опашка, едносвързани списъци, дърво; Запис и четене на свързани структури от данни в бинарен файл.
Задължителна учебна дисциплина за редовни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на Факултет Компютърни системи и технологии (ФКСТ), ОКС „магистър“-изравнително обучение.
Лектори:
Лектори:
Създава умения за индивидуална работа на студентите и работа в екип при проектиране и разработка на сигурни и високопроизводителни Windows приложения чрез използване на езика C# и Visual Studio .NET. Изучените теми и усвоената технология се прилагат при разработка на дипломни проекти.
Изучават се следните теми: методология на обектно-ориентираното и компонентно ориентираното програмиране; въведение в програмния език C#: класове, методи, свойства, наследяване, интерфейси, полиморфизъм, индексатори, атрибути, изключения, делегати и събития; създаване на Windows приложения, добавяне на контроли, проверка за коректно въведени данни, специализирани контроли, използващи наследяване.
Дисциплината е задължителна за студенти от специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на Факултет Компютърни системи и управление (ФКСУ), образователно-квалификационна степен „магистър“.
Лектори:
Задължителна дисциплина за студенти, обучавани за получаването на образователно-квалификационна степен „бакалавър“ по специалност „Компютърни науки и инженерство“ във Факултет по компютърни системи и управление, ТУ – София.
Създава умения за индивидуална работа на студентите и работа в екип при разрешаване на проблеми чрез използване на съвременни софтуерни технологии на .NET Framework и програмния език C#. Изучените теми и усвоените технологии се прилагат при разработка на дипломни проекти.
Изучават се следните теми: методология на обектно-ориентираното и компонентно ориентираното програмиране; въведение в програмния език C#: класове, методи, свойства, наследяване, интерфейси, полиморфизъм, индексатори, атрибути, изключения, делегати и събития; Windows приложения; достъп до бази данни чрез ADO.NET; XML Web услуги.
Лектори:
Задължителна дисциплина за студенти, обучавани за получаването на образователно-квалификационна степен „магистър“ по специалност Компютърни системи и технологии (на немски език) във Факултет за германско инженерно обучение и промишлен мениджмънт, ТУ – София.
Създава умения за индивидуална работа на студентите и работа в екип при разрешаване на проблеми чрез използване на съвременни софтуерни технологии на .NET Framework и програмния език C#. Изучените теми и усвоените технологии се прилагат при разработка на дипломни проекти.
Лектори:
След завършване на курса студентите трябва да могат да анализират и структурират бизнес процеси, да познават стандартите на СОА, да преценяват кога да използват WEB service и СОА, да пишат XML Schema документи (XSD), WSDL, BPMN и BPEL,да реализират СОА чрез Web services.
Основни теми на курса: Архитектура ориентирана към услуги (SOA) - структура, принципи и подходи. Характеристики, шина на услугите (ESB). Жизнен цикъл на SОА. Реализацията на SОА с WEB service технологията. Обясняват се базовите стандарти– WSDL, UDDI и SOAP. Представят се съвременните технологии и стандарти за моделиране на бизнес процеси (BPM) с помощта на бизнес-ориентирана графична нотация. Структуриране и изграждане на модел на бизнес процеси на база BPEL (Business Process Execution Language). Обсъждат се интеграция на процесите, моделиране и хореография.
Избирателна учебна дисциплина за студенти от:
- специалност "КТПП" на Факултет по компютърни системи и управление (ФКСУ), образователно-квалификационна степен "магистър".
Лектори:
доц. д-р инж. Людмила Стоянова
Този курс има за задача да запознае студентите с основните принципи на създаването на тримерни компютърни анимации.
В курса се изучават основните методи и техники за създаване на процедурни, функционални и стохастични анимации. Разглеждат се техники за моделиране на тримерни обекти с използване на анимационни модели.
Лабораторните упражнения имат за задача да създадат умения в студентите за създаване на анимации на тримерни обекти и персонажи с помощта на Autodesk 3D Studio Max.
Курсът е насочен към студенти от ОКС "магистър"; година: 1, семестър: 2
Лектори:
Лектори:
доц. д-р инж. Веселин Георгиев
Този курс има за задача да запознае студентите с основните принципи на създаването на тримерни реалистични сцени и персонажи.
В курса се изучават основните методи и техники за създаване на тримерни сцени и обекти, тяхното текстуриране, осветяване и визуализация.
Лабораторните упражнения имат за задача да създадат умения в студентите за създаване на тримерни сцени и обекти с помощта на Autodesk 3D Studio Max.
Курсът е насочен към студенти от ОКС "магистър"; година: 1, семестър: 1
Лектори:
Лектори:
доц. д-р инж. Веселин Георгиев
Цел на дисциплината е запознаване на студентите със съвременни технологии и приложения за събиране, съхраняване, анализиране и визуализиране на данни, използвани за генериране на информация и подпомагане на вземането на решения в бизнеса и научните изследвания. Основна задача на обучението е усвояване на инструменти за управление и използване на големи количества разнородни и многомерни данни.
Студентите се запознават с основни понятия и концепции, свързани с управление и анализ на данни. Разглеждат се теми, свързани със събиране, кодиране, трансформация и интегриране на данни. Представят се архитектури и технологии за съхраняване на разнородни данни. Изучават се методи, алгоритми и програмни средства за анализ на данни. Учебното съдържание се илюстрира с подходяща програмна практика по решаване на задачи за анализ на данни.
Дисциплината е избираема за редовни и задочни студенти по специалност „Компютърни технологии и приложно програмиране“ на Факултет "Компютърни системи и технологии" (ФКСТ), ОКС „магистър“.
Лектори:
проф. д-р инж. Веска Ганчева
Студентите ще получат знания и умения, свързани с обработка, предаване и съхранение на два от основните елементи на мултимедията – звука и видеото. Ще се запознаят с основите на цифровия звук и видео и със съвременни алгоритми за компресиране (кодиране). Ще добият практически умения за редактиране и компресия на звук и видео.
Изучават се следните теми: Преобразуване на звука в цифров вид. Запис, възпроизвеждане и редактиране на цифровият звук. Компресия (кодиране) на звук. Компресия на звук със загуби. Стандарти за компресия на звук. MPEG стандарт. Модел на MPEG – 1 Layer 3 кодек за компресия на звук. Аналогово и цифрово видео. Телевизионни формати. Видео сигнали. Цифрово видео. Цветово представяне на видеосигнала. Стандарти за компресия на видео. MPEG стандарт. Премахване на пространствените и времеви излишъци. Компенсация на движението. Видео файлови формати.
Дисциплината е избираема за студенти от специалности „Компютърни технологии и приложно програмиране“ и „Компютърни технологии в нематериалната сфера“ на Факултет Компютърни системи и управление (ФКСУ), образователно-квалификационна степен „магистър“.
Лектори:
Лектори:
Copyright © 2025 ТУ-София - ЦИР