Колектив от научни работници се занимава с транспортните проблеми по:
I. Организация на движението
1.1. Разработена методика и критерий за избор на вида на пешеходната пътека.
Методиката позволява да се избере вида на пешеходната пътека (пешеходна пътека; пешеходна пътека с изкуствена неравност; пешеходна пътека със светофар управляван с бутон от пешеходците; пешеходна уредба със светофарна уредба с твърд режим на управление) по критерий най-малко време за чакане на автомобили и пешеходци в зависимост от интензивността на потоците.
1.2. Разработена е методика и критерий за преобразуване на конвенционално кръстовище в кръгово.
Оценяват се възможните решения за конфигурация на конвенционални кръстовища в кръгови на основата на кореспонденциите между входовете и изходите. Времето за чакане при преминаване на кръстовището е критерии за избор на оптимално решение.
1.3.Разработена е методика и алгоритми за определяне на продължителността на цикъла на светофарна уредба и времената на отделните сигнали.
Оптималната продължителност на цикъла на светофарна уредба и времената на отделните сигнали се определя с използването на критерий „Най-малко време за чакане на всички автомобили на кръстовището“.
1.4. Изследвани са кореспонденциите на главни улични кръстовища в София.
Получени са количествени стойности за кореспонденциите на редица кръстовища след видео заснемане на бул. България и Т. Каблешков, бул. Гешов, 5-те кьошета, Телевизионната кула, Лъвов мост, Руски паметник, Цариградско шосе и Д. Пешев и др.
II. Оценка на параметри на автомобилното движение
2.1. Определени са скоростите на автомобилното движение в град София.
Проведени са сериозни статистически изследвания, с които са определени средната скорост на придвижване с автомобили в София. Установени са скоростите на движение в централната градска част и в зоната до „Околовръстен път“ и при движение между отделните зони. Изследванията обхващат период от няколко години.
2.2. Изследвания за скоростите на движение и времето за чакане при включване в кръгови кръстовища
Експериментално са установени скоростите на движение на автомобилите при кръгови кръстовища с диаметър на централния остров по-малък от 30 метра не посочени в Наредба 2. Изследвани са индивидуалните времена за чакане на автомобилите при включване в кръгови кръстовища. Изследвани са реалните скорости за движение в кръгови кръстовища с различен диаметър на централния остров.
2.3. Определени са движещите се автомобили по часове от денонощието.
Създадена е методика и са определени броят на движещите се автомобили по уличната мрежа на град София по часове от денонощието. Определена е частта на движещите се автомобилите с регистрация извън София.
2.4. Извършена е оценка на транспортните потоци от главните входове и изходи на град София.
Освен броя на влизащите и излизащи автомобили по часове на денонощието са определени и броя на пътуващите от и към Перник по часове на денонощието и вид транспорт.
III. По превоза на пътници
3.1 Критерий и методика за избора на вид транспорт при придвижване в София и сравнителен анализ с останалите европейски градове.
При избора на вида транспорт (велосипед, личен автомобил, такси, допълнителен и градски) за придвижване в градовете се влияе от множество фактори, които се отчитат в разработената методика. Математическият модел позволява да се оцени пренасочването на групи от населението към вид транспорт в зависимост от повече от 25 фактора – доход, цена на горива, цена билети и др.
3.2. Оценка на придвижването на студенти от и към Студентски град.
Изследвани са пътуванията на студенти в Студентски град по вид транспорт и време за пътуване. Изследването се провежда всяка година от 2009 година до днес.
3.3. Оценка на външния шум по видове транспорт.
Извършени са измервания, на стойностите на излъчвания външен шум от различните видове транспорт.
Технически университет-София
София 1000,
бул."Кл. Охридски" 8
Блок: 9 Етаж: 2 Кабинет: 9243
доц. д-р инж. Дурхан СалиевИмейл: durhan_saliev@tu-sofia.bgТелефон: 02 965-2308Кабинет: 9243
Copyright © 2024 ТУ-София - ЦИР