16 декември 2024 г.
VR Dimension Towards Pedagogy 5.0 - Learning Experience Reconstruction
Третата конференция на ELaRA Research Group - “Technologies and Techniques to Support Sustainable Education in the Academic Sphere”, по проекта Европейски технически университет (EUt+), бе открита от ректора на Техническия университет – София, проф. дн инж. Иван Кралов, който приветства инициативата и поздрави организатори, участници и гости с научното събитие, чийто фокус е дискусията за мястото на технологиите в образователния процес в сферата на висшето образование.
Първият ден от конференцията се проведе в Центъра по дигитални технологии при ТУ – София, който бе естествена среда за избраната тема на научното издание, част от „Дните на науката 24“ на Университета, а пространството някак естествено привнесе работен комфорт и уют за участниците с изчистения и стилен интериор на реновираната сграда на блок 7, в който се помещава Центъра.
Тазгодишното издание за трети път бе организирано от техническите университети от България, Ирландия и Румъния, членове на европейския технологичен алианс, и бе подкрепено от Universidad Politécnica de Cartagena, Испания, Çağ University, Турция, а за втора поредна година съорганизатори в инициативата са и световните експерти в областта на обучението и научните изследвания в сферата на съвременните практики на преподаване и учене от United Nations Institute for Training and Research (UNITAR), в лицето на д-р Йон-Ханс Коцер.
Мотото на форума – „VR Dimension Towards Pedagogy 5.0 - Learning Experience Reconstruction“, привлече изследователи и учени, с професионален интерес към съвременната педагогика и мястото на технологиите в преподаването и ученето, от редица български университети, сред които Химикотехнологичен и металургичен университет в София, Медицинският университет – София, Техническият университет – Варна, Националната художествена академия – София, Военната академия „Г. С. Раковски“, независими експерти по образование, както и представители на университетите партньори в EUt+ от Румъния, Кипър, Латвия, Ирландия и Италия.
Пленарни доклади изнесоха учени с експертни познания в областта на дигиталните технологии и приложението им в сферата на образованието – доц. д-р инж. Агата Манолова, ФТК при ТУ - София, на тема: „The Next Frontier in Education: Immersive Technologies and Holographic Communication“, която предизвика неподправен интерес у присъстващите, свидетелство за което бяха десетките коментари и въпроси и предложението, направено след представеното от доц. Манолова, презентациите от форума да бъдат качени на сайта на конференцията. Д-р Мурат Гюлмез изнесе презентация под името „Innovate to Impact: The Academic Role in Shaping a Sustainable Educational Future“, която зададе посока за дискусия по най-актуалните въпроси на настоящето и бъдещето на образованието. Д-р Галя Матева запозна аудиторията със сугестопедията – българския метод в чуждоезиковото обучение, признат ЮНЕСКО и разпознаваем в целия академичен свят, с презентацията си „The Bulgarian Foreign Language Suggestopedia: Theoretical Highlights, a Monograph Presentation“, посветена на монографичния труд на доц. Матева - „Българската чуждоезиково сугестопедия“, издадена от Издателството на Техническия университет – София през 2024 г. Изключително интересни бяха и изнесенете данни и изказаните разсъждения върху съвременните потребителски нагласи, формирани от дигиталните технологии и потреблението на мрежата и социалните мрежи и тяхното отражение върху съвременните студенти и върху образованието като цяло, в презентацията на д-р Симоне Дидженаро, University of Cassino and Southern Lazio, Италия – „Education in the age of posthumanism: time for a reconstruction?“.
Голямата част от представените доклади бяха посветени на съвременните технологии и тяхното имплементиране в образователния процес, като например „Education and Technology for Sustainable Development“, Олубунми Олудипе, TU - Dublin, Ирланздия; „Education, Sustainability and Virtual Reality“, Интесар Мади, TU - Dublin и Стаф Гизем, Çağ University – Турция: „Organisational quality and sustainability management in the field of Higher Education“, д-р Мария Тодорова, Химикотехнологичен и металургичен университет в София: „The Universal VR Strategy Across Diverse Languages“, Елена Антонова, ФКСТ, ТУ – София, динамичния панел под мотото: The Pedagogy Dilemma & The Future of Education, Abrar Alzankawi, TU - Dublin, Ireland, Dr Ivaylo Peev, TU - Sofia, Bulgaria, Dr Lia Pop, UTCN – Romania, Dr Lucia Morales, TU - Dublin, Ireland: „VR for Education Application Experimental Development“, презентацията на колегите от Румъния - Robert-Valentin Aldea, Lia Pop, Iulia Stefan, Technical University of Cluj-Napoca, Romania; „Virtual Reality in Education: Unlocking Potential Amidst Slow Adoption“, Радослав Керемедчиев, ТУ – София и др.
На конференцията бе представен и първият том на книга втора от сборника със статии и доклади “Technologies and Techniques to Support Sustainable Education in the Academic Sphere. EL@RA Conference Proceedings, 2024”, в който са поместени статии и доклади от предходната конференция, посветени на новите тенденции в педагогиката, предизвикани от промените в епохата на Индустрия 5.0.
И тази година изключително силно беше представянето на участниците докторанти, които показаха завидно високо академично ниво на своите презентации, плод на сериозна подготовка за участието в конференцията, проявиха и активност в дискусиите, което всъщност е една и от основните цели на форума – от една страна, младите учени и докторанти да споделят своите идеи и визия за съвременното образование, и от друга, да комуникират със свои колеги от други висши училища, част от международната образователна карта.
Организаторите изказват своята най-искрена благодарност на ръководството на ТУ – София и на Научноизследователския сектор за оказаната подкрепа при организирането и провеждането на форума, както и към любезните домакини от Центъра по дигитални технологии, без която той не би бил възможен.
Можете да видите програмата и презентациите от форума на адрес: https://elara.tu-sofia.bg/
Последвайте ни
Copyright © 2025 ТУ-София - ЦИР