faculties_present_img

Ние успяваме!

770suc.jpg

Техническият университет в София, инженерният  елит, събран в 14 факултета и 31 – една специалности и два филиала. По всичките 6 основни направления от областта на техническите науки, университетът е на първо място в рейтинговата система на висшите училища.
Предизвикателствата на модерния инженеринг - виртуално инженерство, нанотехнологии, компютърни и софтуерни науки, изкуствен интелект,  телекомуникации, енергийна ефективност и електротехника, авиационно инженерство, машиностроене, инженерен дизайн и логистика. Философията на световния стремеж за иновации.

Тя се преподава, изучава и подготвя тук.

Хиляди студенти в Техническия университет променят  професионалните хоризонти на утрешния ден.
Техническият университет!  Ние успяваме. А кой не иска да е успешен?

Стивън Качулков от Техническия университет - София спечели конкурса „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ за студенти, издание 2018-2019 г. Сертификата му бе връчен в навечерието на Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост от регионалния мениджър на ЧЕЗ за България Карел Крал.
Ние му зададохме няколко въпроса относно спечелената стипендия и обучението му в ТУ-София. Вижте интервюто му тук!

инж. Стивън Качулков
абсолвент в ОКС Магистър във ФАИО
спец. „Индустриално инженерство“ на английски език
Бакалавър във ФТ, специалност „Авиационна техника и технологии“
Стипендиант на ЧЕЗ за 2018/2019 година

Здравей Стивън! Какво те мотивира да кандидатстваш за тази стипендия?

Хареса ми това, че ЧЕЗ искат да помогнат на млади хора, които искат да инвестират в образованието си. Човек никога не бива да спира да учи, да се усъвършенства и да повишава своята компетентност. Липсата на образование и компетентност е пагубно за човек, който иска да сложи пред името си титлата инженер.
В изискванията за тази стипендия на ЧЕЗ видях себе си, затова реших да кандидатствам и я спечелих.
Стипендията ще вложа в обучение и усъвършенстване на своите знания. Имам желание да науча руски език.

Каква е връзката между: „Авиационната техника“, „Индустриалното инженерство“, енергетиката, електро-разпределението?

Записах магистратура в „Индустриално инженерство“ след бакалавър „Авиационна техника и технологии“ защото исках да се доразвия като индустриален инженер. Там е застъпено всичко, което е необходимо като базови знания за един индустриален инженер. Обучението е на английски език, което помага да се надграждат и езика и инженерните науки. Така с всички придобити знания и умения ние да помагаме на българската индустрия да се развива и да не разчитаме само на търговия и аутсорсинг от чужбина. Инженерът трябва да провокира и инициира развитието на българската индустрия. Добри инженери се търсят навсякъде.

Как виждате своето бъдеще?

Първо, като завършил магистър в специалност „Индустриално инженерство“, след това като докторант в ТУ-София, като компетентен инженер, който може да се учи от по- възрастните и да учи по-младите. Да работя и да се развивам в България.

Бихте ли препоръчали на младите хора, които търсят висше образование, ТУ–София, ФАИО, Факултетът по транспорт?

ФАИО е прекрасен факултет, а деканът на факултета проф. Ташо Ташев е много топъл и отзивчив човек. Винаги разговаря със студентите, приема ги в кабинета си и ги насърчава да участват в международни програми и стажове. Той е координатор за ТУ-София по проекта на ЕС „Еразъм +“ за студентска мобилност. Лекционните курсове са разнообразни и може много да се научи. Много ми харесват преподавателите. Ръководителят на дипломната ми работа доц. Димо Стоилов е страхотен човек, от него научих много при проектирането на дипломната ми работа. Факултетът по транспорт е също много добър факултет. Препоръчвам го! Получава се много добро базово инженерно образование. Трудно е, но точно това кове човека и го прави уверен в себе си и резултата си. Много трябва да се набляга на самоподготовката и ученето вкъщи."

Визитка:
Николай Маринов
студент 1 курс
Специалност: „Телекомуникации“
Факултет по телекомуникации
 

Какво Ви мотивира да се явите на толкова атрактивно състезание- „Публично говорене на английски език“?

Явяването ми на националния кръг през 2017 година беше една доста голяма случайност.  Обожавам този език и с учителката ми по английски сме работили по различни проекти. Тя ме попита дали искам да участвам в национално състезание по публично говорене на английски, като представител на моето училище. В началото доста се чудих дали да отида или не, защото в крайна сметка ме беше малко срам от това да говоря пред публика. Но се реших и си казах: „Ще отида, ще го направя“. Подписах нужните документи, изпратих кратко съдържание на речта си и на състезанието без особена предварителна подготовка изнесох речта. Журито не изглеждаше нито твърде впечатлено, нито твърде безразлично към речта ми, беше доста неутрално. И след като обявиха победителите на 3-то и 2-ро място си казах, че нямам вече шанс. Но след кратка реч на председателя на Съюза на англоговорящите в България, организатор на състезанието, моето име беше споменато за първо място. И аз бях в шок, а първата ми мисъл беше: „Отивам в Лондон!“, защото за мен това беше много голяма мечта – да отида на Острова, която се сбъдна всъщност с това състезание.

 
Разкажете ни нещо повече за състезанието, на което се явихте
 
Състезанието се провежда в множество кръгове, а в България е само национален кръг. Следва световния кръг в Лондон, в който участват представители от над 50 страни, по един от всяка страна. След моето участие на националния кръг работихме с председателя на Съюза на англоговорящите в България, за да се унифицира начина, по който се избират представители от училищата за участие в състезанието. Същевременно искахме  да реализираме идеята публичното говорене да бъде дейност, която учениците да практикуват още в училище. Посещавал съм две години училища, за да провеждам уъркшопове и да показвам на децата какво могат да подобрят, как да се държат пред публика, някои малки трикове относно езика на тялото, как да не им треперят краката и т.н. С гласа специално е малко по-трудно, защото за коленете си има трикове. На националния кръг на състезанието от участниците се изисква 5-минутна реч по предварително определена тема, на английски естествено. След това следват въпроси от журито и публиката. Темата е еднаква за всички, но винаги се избира така, че да не е твърде обща. Когато се явявах на състезанието темата беше „Мирът не означава липса на война“. Имаше, както на националния, така и на световния кръг хора, които интерпретираха темата по най-различни начини. Някои участници я тълкуваха като войни, свързваха я с оръжия, други, включително и аз – говорихме за войната между хората. Ние самите можем да комуникираме едни с други и да загърбим различията. На световния кръг от участниците, в случая 52-ма, се избират шестима, които отиват на финала. На квалификациите речите са две-първата е 5-минутна реч по предварително зададена тема, а втората се нарича „Impromptu“ реч. За нея се дават 3 теми и 15 минути за подготовка. Участникът има 15 минути, за да подготви 3 минутна реч, без да използва никаква помощ, никакви източници, единствено само английски речник и въображението си.
Но нещо, което на мен ми е много присърце за публичното говорене като цяло е, че разкрива начина на мислене. Защото една тема може да се тълкува от трима човека по три различни начини и това съм го виждал, защото съм бил жури в училища и на национално ниво. Това е всъщност нещото при публичното говорене, за което винаги се вълнувам, когато знам, че ще чуя реч.
 
Какво ще кажете на бъдещите си колеги от ТУ-София?

Може би ще продължа наследството на преподавателката ми по български език в гимназията, защото тя смяташе, че от абсолютно всеки един човек, независимо с какво се занимава – с езици, математика, физика, химия и независимо от професията, за която се обучава, той може да е активен гражданин на обществото и да изразява своето мнение по достоен начин и смятам, че това е много важно.
Независимо, че ние, студентите от Техническия университет, наблягаме повече на математиката и на точните науки, дейности като публичното говорене не трябва да бъдат забравени, както и дебатирането. Защото те развиват мисленето и изразяването  на мнение, което особено в България е много важно за нашето поколение, за да можем да променим статуквото и да създадем гражданско общество.



Визитка:
Илиян Кордев
студент 1 курс
Специалност: „Информатика и софтуерни науки“
Факултет по приложна математика и информатика
 

Защо избрахте да продължите образованието си в ТУ-София?
 
Завърших средното си образование в Технологично училище "Електронни системи" към ТУ-София. След това прецених, че най-добрият избор за професионалното ми развитие е да избера Факултета по математика и приложна информатика.


 
Виждате ли перспектива да продължите кариерното си развитие в ТУ-София?
 
Да. Бих искал да продължа развитието си в ТУ-София, както и да се занимавам с научно-изследователска дейност. Вече имам участие с публикация на международна конференция. В момента подготвям още един доклад за предстояща конференция.

Какво ще кажете на бъдещите си колеги от ТУ-София?

Бих ги посъветвал, освен да ходят на лекции и упражнения, да се възползват по най-добрия начин от ресурсите и възможностите, които университета предлага, като участие в национални и международни проекти, летни практики, научно-приложна дейност и участие в чуждестранен обмен по програмата „Еразъм+“.