faculties_present_img

Ние успяваме!

770suc.jpg

Техническият университет в София, инженерният  елит, събран в 14 факултета и 31 – една специалности и два филиала. По всичките 6 основни направления от областта на техническите науки, университетът е на първо място в рейтинговата система на висшите училища.
Предизвикателствата на модерния инженеринг - виртуално инженерство, нанотехнологии, компютърни и софтуерни науки, изкуствен интелект,  телекомуникации, енергийна ефективност и електротехника, авиационно инженерство, машиностроене, инженерен дизайн и логистика. Философията на световния стремеж за иновации.

Тя се преподава, изучава и подготвя тук.

Хиляди студенти в Техническия университет променят  професионалните хоризонти на утрешния ден.
Техническият университет!  Ние успяваме. А кой не иска да е успешен?


Визитка:
Денислав Трифонов
студент 1 курс,  ОКС „Магистър“
Специалност: „Електроника“
Факултет по електронна техника и технологии
 

Какво представлява състезанието и как протече? Какво Ви мотивира да участвате в него? Кои бяха най-силните Ви конкуренти?

Състезанието включва 18 различни дисциплини. В него участваха над 700 души от 44 държави, като има възрастово ограничение до 24 години. Българският отбор се състоеше от двама ученици и двама студенти, които се състезаваха в дисциплините „Фризьорство“, „Козметика“, „Логистика“ и „Електроника“. Аз участвах в дисциплината „Електроника“, където бяха 18 състезатели. Класирах се на 10-то място с 677 точки, а четвъртият имаше 679 точки, т.е. разликата беше наистина много малка.
Състезанието се проведе от 25-ти до 31-ви май т.г. в  Китай в град Чунцин и се организира от Ministry of Human Resources and Social Security, National Development and Reform Commission, National Development Cooperation Agency и Chongqing Municipal People's Government. То е част от инициативата „Един път, един пояс“ на Президента на Китайската Народна Република Си Дзинпин.
Състезанието в моята дисциплина беше разделено на три части. Първата част беше свързана с проектиране на електронни схеми, във втората част задачата беше да се проектира печатна платка за дадена електрическа схема, а в третата част трябваше да програмираме микропроцесорна система.
Мотивацията за участието ми беше да проверя на първо място своите знания и да ги сравня с тези на мои колеги от други държави. Всички участници бяха на едно доста сериозно ниво. На първите три места се класираха представителите на Южна Корея, Русия и Китай.

 

Как виждате бъдещото си професионално развитие?

Бих искал да продължа да се развивам в инженерните науки, в областта на електрониката и то в България. Бих искал да успея да съчетая науката и индустрията, защото теорията и практиката вървят ръка за ръка.
 

Какъв е Вашият съвет към младите хора - каква професия да изберат? Защо да дойдат да учат в ТУ – София?

Съветвам младите хора да изберат инженерна специалност, защото това е една професия, която винаги е била търсена и има много перспективи пред нас като специалисти. Аз лично се убедих в разговор с колеги от други страни, че наистина подготовката, която се дава тук в ТУ – София е на високо ниво. Така, че мога да кажа на кандидат-студентите, че тук ще получат разнообразни знания, които ще им бъдат полезни в доста сфери.

Визитка:
гл. ас. д-р Димитър Николов,
главен асистент в катедра  „Електронна техника“
Факултет по електронна техника и технологии
 

Каква беше Вашата роля в състезанието?

Министерството на образованието и науката ми възложи да бъда  ръководител на българската делегацията. По отношение на подготовката на Денислав, аз му помагах със съвети, но той се готви основно самостоятелно. За съжаление не познавахме точния формат на състезанието и въпреки това той се справи отлично, защото по мое мнение неговите знания бяха по-добри, отколкото на много от неговите конкуренти.
 

Как могат да бъдат привлечени млади университетски преподаватели?

Според мен те трябва да дойдат основно от средите на студентите. Затова си мисля, че един от най-добрите подходи е да се увеличи работата със студентите и те да увеличат участието си в научно-изследователски проекти, за да разберат какво представлява академичната дейност, а именно съчетание от научно-изследователска и преподавателска работа. Тя носи друг тип удовлетворение. Разбира се трябва да се помисли и за тяхното финансово стимулиране, защото е известно, че един току-що завършил инженер получава доста по-високо заплащане в индустрията.

 

Какъв е Вашият съвет към младите хора - каква професия да изберат? Защо да дойдат да учат в ТУ – София?

Моят съвет е да изберат инженерна специалност, защото във всички области и навсякъде по света има огромно търсене на инженери. А защо да дойдат да учат в ТУ – София? Защото той е най-доброто висше техническо училище в България. Ето например Лена Тодорова – другата студентка, участничка в състезанието в дисциплината „Логистика“, бакалавър от Стопанската академия в Свищов, обмисля да продължи образованието си в нашия университет в областта на транспорта.
 

Стивън Качулков от Техническия университет - София спечели конкурса „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ за студенти, издание 2018-2019 г. Сертификата му бе връчен в навечерието на Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост от регионалния мениджър на ЧЕЗ за България Карел Крал.
Ние му зададохме няколко въпроса относно спечелената стипендия и обучението му в ТУ-София. Вижте интервюто му тук!
инж. Стивън Качулков
абсолвент в ОКС Магистър във ФАИО
спец. „Индустриално инженерство“ на английски език
Бакалавър във ФТ, специалност „Авиационна техника и технологии“
Стипендиант на ЧЕЗ за 2018/2019 година

Здравей Стивън! Какво те мотивира да кандидатстваш за тази стипендия?

Хареса ми това, че ЧЕЗ искат да помогнат на млади хора, които искат да инвестират в образованието си. Човек никога не бива да спира да учи, да се усъвършенства и да повишава своята компетентност. Липсата на образование и компетентност е пагубно за човек, който иска да сложи пред името си титлата инженер.
В изискванията за тази стипендия на ЧЕЗ видях себе си, затова реших да кандидатствам и я спечелих.
Стипендията ще вложа в обучение и усъвършенстване на своите знания. Имам желание да науча руски език.

Каква е връзката между: „Авиационната техника“, „Индустриалното инженерство“, енергетиката, електро-разпределението?

Записах магистратура в „Индустриално инженерство“ след бакалавър „Авиационна техника и технологии“ защото исках да се доразвия като индустриален инженер. Там е застъпено всичко, което е необходимо като базови знания за един индустриален инженер. Обучението е на английски език, което помага да се надграждат и езика и инженерните науки. Така с всички придобити знания и умения ние да помагаме на българската индустрия да се развива и да не разчитаме само на търговия и аутсорсинг от чужбина. Инженерът трябва да провокира и инициира развитието на българската индустрия. Добри инженери се търсят навсякъде.

Как виждате своето бъдеще?

Първо, като завършил магистър в специалност „Индустриално инженерство“, след това като докторант в ТУ-София, като компетентен инженер, който може да се учи от по- възрастните и да учи по-младите. Да работя и да се развивам в България.

Бихте ли препоръчали на младите хора, които търсят висше образование, ТУ–София, ФАИО, Факултетът по транспорт?

ФАИО е прекрасен факултет, а деканът на факултета проф. Ташо Ташев е много топъл и отзивчив човек. Винаги разговаря със студентите, приема ги в кабинета си и ги насърчава да участват в международни програми и стажове. Той е координатор за ТУ-София по проекта на ЕС „Еразъм +“ за студентска мобилност. Лекционните курсове са разнообразни и може много да се научи. Много ми харесват преподавателите. Ръководителят на дипломната ми работа доц. Димо Стоилов е страхотен човек, от него научих много при проектирането на дипломната ми работа. Факултетът по транспорт е също много добър факултет. Препоръчвам го! Получава се много добро базово инженерно образование. Трудно е, но точно това кове човека и го прави уверен в себе си и резултата си. Много трябва да се набляга на самоподготовката и ученето вкъщи."

Визитка:
Николай Маринов
студент 1 курс
Специалност: „Телекомуникации“
Факултет по телекомуникации
 

Какво Ви мотивира да се явите на толкова атрактивно състезание- „Публично говорене на английски език“?

Явяването ми на националния кръг през 2017 година беше една доста голяма случайност.  Обожавам този език и с учителката ми по английски сме работили по различни проекти. Тя ме попита дали искам да участвам в национално състезание по публично говорене на английски, като представител на моето училище. В началото доста се чудих дали да отида или не, защото в крайна сметка ме беше малко срам от това да говоря пред публика. Но се реших и си казах: „Ще отида, ще го направя“. Подписах нужните документи, изпратих кратко съдържание на речта си и на състезанието без особена предварителна подготовка изнесох речта. Журито не изглеждаше нито твърде впечатлено, нито твърде безразлично към речта ми, беше доста неутрално. И след като обявиха победителите на 3-то и 2-ро място си казах, че нямам вече шанс. Но след кратка реч на председателя на Съюза на англоговорящите в България, организатор на състезанието, моето име беше споменато за първо място. И аз бях в шок, а първата ми мисъл беше: „Отивам в Лондон!“, защото за мен това беше много голяма мечта – да отида на Острова, която се сбъдна всъщност с това състезание.

 
Разкажете ни нещо повече за състезанието, на което се явихте
 
Състезанието се провежда в множество кръгове, а в България е само национален кръг. Следва световния кръг в Лондон, в който участват представители от над 50 страни, по един от всяка страна. След моето участие на националния кръг работихме с председателя на Съюза на англоговорящите в България, за да се унифицира начина, по който се избират представители от училищата за участие в състезанието. Същевременно искахме  да реализираме идеята публичното говорене да бъде дейност, която учениците да практикуват още в училище. Посещавал съм две години училища, за да провеждам уъркшопове и да показвам на децата какво могат да подобрят, как да се държат пред публика, някои малки трикове относно езика на тялото, как да не им треперят краката и т.н. С гласа специално е малко по-трудно, защото за коленете си има трикове. На националния кръг на състезанието от участниците се изисква 5-минутна реч по предварително определена тема, на английски естествено. След това следват въпроси от журито и публиката. Темата е еднаква за всички, но винаги се избира така, че да не е твърде обща. Когато се явявах на състезанието темата беше „Мирът не означава липса на война“. Имаше, както на националния, така и на световния кръг хора, които интерпретираха темата по най-различни начини. Някои участници я тълкуваха като войни, свързваха я с оръжия, други, включително и аз – говорихме за войната между хората. Ние самите можем да комуникираме едни с други и да загърбим различията. На световния кръг от участниците, в случая 52-ма, се избират шестима, които отиват на финала. На квалификациите речите са две-първата е 5-минутна реч по предварително зададена тема, а втората се нарича „Impromptu“ реч. За нея се дават 3 теми и 15 минути за подготовка. Участникът има 15 минути, за да подготви 3 минутна реч, без да използва никаква помощ, никакви източници, единствено само английски речник и въображението си.
Но нещо, което на мен ми е много присърце за публичното говорене като цяло е, че разкрива начина на мислене. Защото една тема може да се тълкува от трима човека по три различни начини и това съм го виждал, защото съм бил жури в училища и на национално ниво. Това е всъщност нещото при публичното говорене, за което винаги се вълнувам, когато знам, че ще чуя реч.
 
Какво ще кажете на бъдещите си колеги от ТУ-София?

Може би ще продължа наследството на преподавателката ми по български език в гимназията, защото тя смяташе, че от абсолютно всеки един човек, независимо с какво се занимава – с езици, математика, физика, химия и независимо от професията, за която се обучава, той може да е активен гражданин на обществото и да изразява своето мнение по достоен начин и смятам, че това е много важно.
Независимо, че ние, студентите от Техническия университет, наблягаме повече на математиката и на точните науки, дейности като публичното говорене не трябва да бъдат забравени, както и дебатирането. Защото те развиват мисленето и изразяването  на мнение, което особено в България е много важно за нашето поколение, за да можем да променим статуквото и да създадем гражданско общество.



Визитка:
Илиян Кордев
студент 1 курс
Специалност: „Информатика и софтуерни науки“
Факултет по приложна математика и информатика
 

Защо избрахте да продължите образованието си в ТУ-София?
 
Завърших средното си образование в Технологично училище "Електронни системи" към ТУ-София. След това прецених, че най-добрият избор за професионалното ми развитие е да избера Факултета по математика и приложна информатика.


 
Виждате ли перспектива да продължите кариерното си развитие в ТУ-София?
 
Да. Бих искал да продължа развитието си в ТУ-София, както и да се занимавам с научно-изследователска дейност. Вече имам участие с публикация на международна конференция. В момента подготвям още един доклад за предстояща конференция.

Какво ще кажете на бъдещите си колеги от ТУ-София?

Бих ги посъветвал, освен да ходят на лекции и упражнения, да се възползват по най-добрия начин от ресурсите и възможностите, които университета предлага, като участие в национални и международни проекти, летни практики, научно-приложна дейност и участие в чуждестранен обмен по програмата „Еразъм+“.